De Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn

 

De Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn

Al een aantal jaren werkt CCT samen met Zeeman om hun importstromen via de binnenvaart te ontvangen in Alphen aan de Rijn. Door gebruik te maken van deze verbinding worden goederen op een duurzame manier vervoerd. Deze dagelijkse verbinding met 12 afvaarten per week haalt 60.000 FTL van de weg af. De ambitie is om te groeien naar 18 afvaarten per week. Voor Zeeman betekent dit een beter planbaar inkomend transport, een aanzienlijke Co2 reductie en een verlaging van transportkosten.

De Groene Corridor is uitermate geschikt voor andere partijen om hierop aan te haken omdat het al een bewezen betrouwbare en duurzame verbinding is voor o.a. Heineken en Zeeman. CCT heeft de keuze om rechtstreeks van en naar Alpen a/d Rijn te varen of via hun hub in Moerdijk. Hetgeen wordt bepaald door de laad- of losterminal in de Rotterdamse haven. In het geval van Zeeman organiseert CCT het gehele transport vanaf de Rotterdamse haven naar het Zeeman DC in Alphen aan de Rijn, via de hub in Moerdijk. Peter van Veelen van CCT vertelt dat vanaf de terminals DDM en APMT rechtstreeks gevaren wordt. Het grootte voordeel om via de hub van Moerdijk te gaan is dat de goederen meegaan op de West Brabant Corridor, die fixed windows heeft op een aantal andere terminals. Een ander voordeel is dat op het traject Alphen aan de Rijn – Moerdijk gevaren wordt met de Alphenaar, het schip dat volledig elektrisch vaart op ZESpacks, de batterij containers.

Arnaud van Vliet (MVO-manager Zeeman) geeft aan dat deze verbinding exact aansluit bij de duurzaamheidsdoelstelling van Zeeman om in 2030 CO2 neutraal te zijn. Naast het belang van duurzaamheid noemt Tim Dofferhoff (Team Lead inbound Planning Zeeman) dat in hun geval de barge vele malen goedkoper is dan het truckvervoer en er een stabiele inkomende stroom is als gevolg van tijdelijke opslag op het Alpherium.

De verbinding bespaart 3.200 Ton Co2 per jaar en haalt daarmee 5.2 miljoen km van de weg af. Hiermee draagt deze verbinding ook bij aan de modal shift doelstelling van de provincie Zuid-Holland om bij te dragen aan een duurzamere en beter bereikbare provincie. Helpt u mee om de ambitie verder vorm te geven, sluit u dan aan. Bent u nog niet overtuigd? De betrouwbaarheid van de verbinding is meer dan 99%.

De Groene Corridor is als zodanig opgenomen in het landelijk programma ‘Joint Corridors Off-Road’ van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding. Als onafhankelijke organisaties, NewWays Zuid-Holland en LCB Multimodaal Brabant, pakken wij de handschoen op om samen met de partijen meer verladers en logistieke dienstverleners te helpen de overstap te maken naar de Groene Corridor.