Jan de Rijk Logistics start op 5 januari 2022 samen met Duitse spoorvervoerder TX Logistik een intermodale verbinding tussen Venlo en Melzo bij Milaan. De verbinding zal goederen vervoeren voor de Benelux, de Duitse en Italiaanse markt. De verbinding wordt geëxploiteerd als een bedrijfstrein voor Jan de Rijk Logistics.
Milieuvriendelijkere vervoerswijze
“Intermodaal transport is een belangrijk en snelgroeiende dienst van Jan de Rijk Logistics”, aldus Maciek Chelmowski, directeur Intermodaal Transport van Jan de Rijk Logistics. “Meer en meer wordt gezien dat intermodaal vervoer extra voordelen biedt in vergelijking met traditioneel wegvervoer; een economische vervoersoplossing, en ook een milieuvriendelijkere vervoerswijze met verminderde CO2-uitstoot. Met de aanstaande CO2-heffing is dit zelfs een bijkomend economisch voordeel.”
Verbinding Benelux en Italië
“Jan de Rijk Logistics exploiteert al meer dan 10 jaar een intermodale verbinding van deur tot deur tussen de Benelux en Italië. We zijn verheugd in TX Logistik een competente partner te hebben gevonden, die de verbinding met Italië in ons netwerk versterkt en ons in staat stelt om verder te groeien”, aldus Chelmowski.
Naadloze intermodale oplossing
“Dankzij onze eigen vloot in zowel Italië als Nederland zijn we in staat om onze klanten een naadloze intermodale oplossing te bieden”, vertelt Chelmowski. “Door te verhuizen naar de Venlo-terminal hebben we nu ook een centraal knooppunt voor onze activiteiten in zowel de Benelux als Duitsland. Dichter bij de klant, kortere wegafstand, meer profijt van de trein. Opvallend is ook dat Jan de Rijk Logistics in 2022 de mogelijkheid biedt om ADR-goederen met de trein te vervoeren.“ Extra vrije capaciteiten van de trein zullen door TX Logistik zelf op de markt worden gebracht. De verbinding bestaat op dit moment uit vijf retourdiensten per week. Het is de bedoeling om het aantal rotaties al in februari 2022 met één tot zes per week te verhogen.
Containers en trailers
Zowel 45-voets containers en wissellaadbakken als trailers worden geladen. In Nederland worden de units afgehandeld op de nieuwe Cabooter Railterminal Greenport in Venlo en in Italië wordt de Melzo-terminal ten oosten van Milaan bediend.