Van de weg af, naar het water of het spoor. Dat is de wens van de provincie Zuid-Holland, die mkb-ondernemers wil bewegen om anders te gaan denken over transport. Programmamanager Babiche van de Loo: ‘Ik zeg altijd tegen ondernemers: probeer het eens met één container. Het is makkelijker dan je denkt.’
Hoge brandstofkosten, tekort aan gekwalificeerde chauffeurs, filedruk, omleidingen door werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel of de Haringvlietbrug. Het zijn zomaar wat redenen waarom vervoer over de weg voor transportbedrijven niet meer altijd keuze nummer één is.
Ook de duurzaamheidsopgave en de toekomstige eis om de CO2-uitstoot te registreren, zijn redenen voor de logistieke sector om na te denken over andere manieren van vervoer: bijvoorbeeld over water of rails. Maar toch voelen deze offroad-opties vaak nog wat onwennig voor bedrijven, ziet Babiche van de Loo. Zij werkt voor de provincie Zuid-Holland als programmamanager Joint Corridors Off-Road.
‘Bedrijven denken soms ten onrechte dat het trager is, of veel werk. Ook heerst er bij sommige ondernemers een gevoel dat je met een container op de weg meer grip op je goederenstroom hebt dan wanneer je diezelfde container afgeeft bij een inlandterminal.’ Terwijl Babiche ondertussen weet: het is vooral een kwestie van gewenning en de voordelen zijn groot. ‘Het is vooral de mindshift waar we aan moeten werken.’
Beschikbaar en schaalbaar alternatief
Van de Loo richt zich namens de provincie Zuid-Holland op vervoerders en eigenaren van vracht die importeren en exporteren naar het buitenland. Bijvoorbeeld een mkb-bedrijf dat een lading van het Rotterdamse havengebied naar Zuid-Duitsland of Spanje wil ex- of importeren.
‘Dat zijn afstanden die je heel goed per water of het spoor kunt afleggen’, zegt Babiche. ‘Met ons programma Joint Corridors Off-Road zijn we bezig om bedrijven hierover te informeren en al die transporten naar bijvoorbeeld Zuid-Duitsland te bundelen, een joint corridor dus, zodat dat een betrouwbare verbinding wordt. Want daar is het bedrijven om te doen: het moet een beschikbaar en schaalbaar alternatief zijn voor de weg.’
En dat is het al in veel gevallen. Helemaal in Zuid-Holland, waar bijna overal binnen een straal van twintig kilometer een inlandterminal beschikbaar is om op te stappen op het water. Babiche: ‘Ik hoorde laatst van een bedrijf dat ze daardoor nu zo veel tijd besparen, dat ze in plaats van drie wel acht containers per dag kunnen verwerken in hun warehouse. Met dezelfde mensen. Dat is een goede winstpakker.’
Goedkoper en efficiënter
En nog over die kosten. Vervoerders kijken vaak naar transportkosten van A naar B over de weg en vergelijken die dan met het tarief van bijvoorbeeld een binnenvaarttransport. Maar, zegt Babiche: ‘Uiteindelijk zitten er meer verborgen kosten in het wegtransport: wachttijden, inefficiëntie. Je moet kijken naar je totale supplychain-kosten. Op de lange afstanden ben je met offroad-opties uiteindelijk goedkoper uit, en op de korte afstanden efficiënter.’
Babiche van de Loo komt veel bij Zuid-Hollandse mkb’ers over de vloer om te praten over dit thema. ‘En ik zeg vaak tegen hen: probeer het gewoon eens met één container. Als je zelf merkt hoe eenvoudig het is, des te makkelijker het is om die stap te nemen.’
Bron: Zuid-Holland Bereikbaar