Innovatie met een grote impact
Afgelopen week hebben Mandersloot en Royal Lemkes in samenwerking met GVT intermodal freightmanagement en VTG succesvol hun eerste niet kraanbare geconditioneerde trailer op de trein gezet. Door gebruik te maken van het R2L Platform van VTG is het mogelijk om niet kraanbare trailers op het spoor te zetten. Royal Lemkes en Mandersloot hebben de ambitie om in 2030 een positieve bijdrage te leveren aan het milieu, daarbij hoort ook het op een nog duurzamere wijze transporteren van hun planten. Voor Mandersloot biedt het daarnaast ook kansen voor het efficiënter inzetten van hun materieel en chauffeurs.
Duurzaamheid driver voor modal shift
Ondanks dat planten de wereld mooier en groener maken, heeft de sierteeltsector op het gebied van duurzaamheid nog veel te doen. CO2-uitstoot, chemische middelen, plastic: het kan en moet beter. Royal Lemkes werkt daar samen met hun partners hard aan.
“We hebben maar één aarde en daar moeten we zuinig op zijn. Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van planten, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze planten naar klanten”, aldus Michiel van Veen, Director Supply Chain & Business Innovation bij Royal Lemkes. “Alleen samen kunnen we impact maken”.
Al jaren werkt Royal Lemkes samen met Mandersloot voor hun transport richting Polen. Het verduurzamen van deze transport corridor betekent dat de prijs én de leadtime moeten kloppen en dat hun transport partner Mandersloot mee wil bewegen in deze modal shift. Ronald Mandersloot: “Voor ons is duurzaamheid een steeds belangrijker wordend thema. Daarnaast is het vinden van voldoende chauffeurs voor onze internationale ritten een steeds grotere uitdaging, waarvoor deze spoorverbinding een uitstekend alternatief is. Het biedt ons en onze klanten flexibiliteit en een hoge betrouwbaarheid”. Vooraf aan het transport heeft Mandersloot zelf een test uitgevoerd of hun trailer mee kon op het roadraillink (r2L) platform van VTG. Een platform voor het hanteren van niet-kraanbare opleggers. Voor Royal Lemkes is spoorvervoer niet helemaal nieuw. Door een onderzoek van een aantal Off-Road Runners, masterstudenten van Hogeschool Rotterdam, is het onderwerp opnieuw op de kaart gezet wat heeft geleid tot deze eerste trailer per spoor naar Polen.
Supply chain performance blijft gelijk
De trailer is vrijdagmiddag vertrokken vanaf Bleijswijk naar Railport Brabant in Tilburg. Daar is de trailer vrijdagavond op het spoor gezet en is zaterdagmiddag aangekomen op de Railterminal Rzepin in Polen. De betrouwbaarheid van de verbinding is op dit moment 99% en de doorlooptijd is 14 uur. Dat betekent dat de verbinding uitermate geschikt is voor planten die vrijdag vertrekken en maandag vers in de winkel moeten liggen. Voor het interne proces van Royal Lemkes zijn geen tot weinig aanpassingen nodig, waardoor de modaliteitsverandering naadloos aansluit bij het bestaande proces. Ook de eindklant is positief over deze duurzame en betrouwbare levering.
Joint Corridor Rotterdam – Polen
Deze testtrailer is een eerste fase in het onderzoek naar het opzetten van een Joint Corridor van Rotterdam naar Polen. Voor het opzetten van een betrouwbare lijnverbinding wordt samengewerkt met andere bloemen en planten verladers om ladingen te kunnen bundelen. Joint Corridors is een concept van het programma Off Road van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding en het aantal planten dat per spoor wordt vervoerd. Als onafhankelijke organisatie NewWays Zuid-Holland, pakken wij de handschoen op om samen met de partijen meer verladers en logistieke dienstverleners te helpen de overstap te maken van weg naar spoor of water.