bron: schuttevaer
Als het even kan gaat vervoer in Zeeland over water
Ondanks de vooraanstaande positie die de scheepvaart al heeft in het Zeeuwse goederenververvoer, zijn er ook in deze provincie nog flinke modal shift-stappen te zetten. Als onafhankelijke regionale ontwikkelingsmaatschappij speelt Impuls Zeeland hierbij een belangrijke rol.
Tot de activiteiten van Impuls Zeeland behoren onder meer exportbevordering, investeren in innovatieve startups en scale-ups en het ondersteunen van subsidietrajecten voor het Zeeuwse bedrijfsleven. De organisatie is daarnaast strategisch partner en penvoerder van logistiek innovatienetwerk Zeeland Connect. Daarin wordt met onder meer de provincie Zeeland, North Sea Port, onderwijsinstellingen, verladers en logistieke bedrijven gewerkt aan autonoom transport, digitalisering en robotisering en uitstootvrije logistiek.
Verladersbijeenkomsten
Remco de Rijke is projectmanager Logistiek en Energie bij Impuls Zeeland. Binnen Zeeland Connect is hij verantwoordelijk voor de innovatielijn Logistieke Stromen en Verbindingen, met de focus op thema’s als modal shift en ladinguitwisseling. Hij is tevens het Zeeuwse aanspreekpunt voor de Topsector Logistiek. ‘We ondersteunen het Zeeuwse bedrijfsleven in de logistieke sector op allerlei manieren, ook met bijeenkomsten’, vertelt De Rijke. ‘Zo komen we in het kader van de Verladerskring Kanaalzone vier keer per jaar bijeen, telkens bij een van de aangesloten verladers.
‘Sinds 2024 doen we dat ook met de Verladerskring Noord. Als je echt een netwerk van verladers wilt opbouwen, moet je het voor die bedrijven ook goed mogelijk maken naar zoveel mogelijk van die bijeenkomsten te komen. En met de afstanden binnen Zeeland – van Vlissingen naar Tholen is het zomaar 50 minuten rijden – is het logisch om de verladerskringen per regio te organiseren en niet voor de hele provincie.’
Op de verladersbijeenkomsten verzorgt het gastbedrijf altijd een kijkje achter de schermen. De bijeenkomsten bieden uitgelezen kansen om met verladers te bespreken welke ontwikkelingen en uitdagingen er spelen. Het gaat dan volgens De Rijke om zaken als personeel, innovaties, netcongestie, vervoer, veiligheid en transport.
Veel al over water
En modal shift is eveneens een belangrijk thema. Al maakt De Rijke daar wel meteen een kanttekening bij. ‘Zeeland is natuurlijk een zeer sterk aan het water gebonden gebied. Als je kijkt naar de verdeling over de verschillende vervoersmodaliteiten, dan gaat een heel groot deel al over het water. Als Zeeuwse bedrijven gebruik kunnen maken van het water, dan doen ze dat meestal ook. Het is dus niet zo dat we hier op het totale vervoersvolume in Zeeland nog een enorme modal shift kunnen maken. Maar bij verschillende verladers valt er wel degelijk nog veel te winnen.’
De Rijke kan geen namen noemen van verladers die meer over water zouden kunnen vervoeren. ‘Maar in algemene zin zien we wel dat bedrijven vaak de voordelen gaan ervaren als de switch eenmaal is gemaakt. Dan gaat het, naast duurzaamheid en kostenvoordelen, ook om efficiency en praktische oplossingen. Vergeleken met wegvervoer heb je de planning en de drukte met inkomend en uitgaand vervoer bij binnenvaart meer in eigen hand.’
Makkelijke subsidie
Met de nodige hulp zijn verladers sneller geneigd de stap naar het water te zetten, merkt De Rijke. ‘Als Impuls Zeeland kunnen we daar vanuit onze onafhankelijke werkwijze een belangrijke rol in spelen.’
Dat geldt ook op het gebied van de modal shift-subsidie. ‘Als we bedrijven hierbij helpen, zien we dat de subsidie doorgaans wordt toegekend. Voor veel bedrijven is dat toch een belangrijke reden om de modal shift daadwerkelijk te maken.’
De subsidie is er om vervoersstromen over te hevelen van de weg naar het water én om nieuwe vervoersstromen over water te helpen faciliteren. Eind 2024 kregen bijvoorbeeld MSP Onions, Ravago Logistic, Trinseo Terneuzen en Lamb Weston geld voor de (gedeeltelijke) overstap van wegvervoer naar vervoer over water.
‘Veel verladers zouden de modal shift-subsidie zonder ons niet hebben aangevraagd. Vaak moeten we ze erop wijzen dat deze überhaupt bestaat. En dat terwijl het een makkelijke regeling is. Subsidietrajecten worden vaak als complex gezien. Dat is soms terecht, maar in dit geval kun je met het invullen van een bescheiden document honderdduizenden euro’s voor je modal shift binnenhalen. Veel beter gaat het niet worden’, stelt De Rijke.
Korte lijnen
Wat bij dit alles helpt, is dat Zeeland inzet op meer binnenvaart. Er wordt gewerkt aan walstroom, betere ligplaatsen en digitalisering van de sector. ‘Het scheelt dat in Zeeland de lijnen kort zijn en we in direct contact staan met ambtenaren en bestuurders. Sowieso is de situatie hier overzichtelijk, want eigenlijk hebben we maar vijf terminals. Dus als we een verlader nog niet kennen, komen we er via de terminals meestal alsnog snel mee in contact.’
Door de aard van de logistiek in Zeeland zal er ook niet ineens een sterke afname van het vervoer over water te zien zijn. ‘Natuurlijk kan het in een sector met beperkte marges aantrekkelijk zijn om voor de goedkoopste modaliteit van dat moment te kiezen’, erkent De Rijke. ‘Maar het is niet erg efficiënt om elke paar maanden je logistieke proces anders in te richten. Uitdagingen zijn er heus wel in het vervoer over water in Zeeland, maar al met al gaat het gewoon goed.’