Inbound logistiek verduurzamen
De ambitie om te verduurzamen zat er bij metaaldistributeur Amari Metals uit Vianen al langer in. Intern werd al volop ingezet op minder plastic en hergebruik van materialen. Begin 2025 kwam daar een nieuwe stap bij: ook het inbound logistieke proces werd verduurzaamd. Dankzij de samenwerking met Logistiek Centrum Gorinchem (LCG) en ondersteuning van Joint Corridors Off-Road verplaatst Amari nu haar containervervoer van de weg naar het water.

De eerste kennismaking vond plaats via regionale programmamanager Joint Corridors Off Road in utrecht, die Mark van Bavel, managing director bij Amari in contact bracht met Bas Koninkx, commercieel manager bij LCG. Al snel bleek dat de overstap haalbaar en winstgevend was.
Amari importeert jaarlijks zo’n 150 containers met aluminium en rvs producten, voornamelijk uit China en India. Deze worden in de Rotterdamse haven ingeklaard en vervolgens volledig ontzorgd door LCG, van de terminal tot aan het natransport tot in het warehouse van Amari in Vianen. Met behulp van een eigen ontworpen rolsysteem, zijn de containers binnen een mum gelost.
“Onze CO₂-uitstoot is met 75% verminderd dankzij de verplaatsing van containervervoer van de weg naar het water,” zegt Van Bavel. “Het is eigenlijk een kleine effort met een groot resultaat.”
Slimme logistiek via het water
LCG is een binnenlandterminal en onderdeel van de HTS Group. Sinds 2004 is het bedrijf actief in Gorinchem en vervoert jaarlijks ruim 1 miljoen TEU. De terminal ligt aan open water en beschikt over een hoekkade, waardoor twee schepen tegelijk kunnen laden en lossen. De eigen vloot, met onder andere de innovatieve MS Letitia, vaart deels elektrisch en is klaar voor waterstofgebruik. Zo wordt niet alleen het transport groener, maar ook de scheepvaart zelf.
“Door van Rotterdam naar Gorinchem te varen, bespaar je 65 tot 75% CO₂ in vergelijking met wegvervoer,” legt Koninkx uit. “Onze schepen varen zeven dagen per week. Wat er in het weekend binnenkomt, ligt maandag al klaar op de terminal. Zonder file en zonder wachttijd.”
Klein stapje, groot effect
Joint Corridors Off-Road speelde een verbindende rol in dit traject. “De bijeenkomst met 25 bedrijven hielp echt om de drempel te verlagen,” zegt Koninkx. “De stap is niet groot, maar wordt vaak moeilijker gemaakt dan hij is.” Van Bavel besluit: “Onze klanten merken er niets van. Wees open minded en ga het gesprek aan. Wij zijn nu een aantal maanden onderweg en hebben werkelijk nul argumenten om het vervoer ooit nog terug op de weg te zetten.”