ATM uit Moerdijk, onderdeel van het waste-to-product bedrijf Renewi, maakt de stap van weg naar water. Waar eerder dagelijks tientallen vrachtwagens over het bedrijventerrein reden om minerale grondstoffen voor de beton- en cementindustrie te vervoeren, wordt een belangrijk deel van het transport sinds kort per schip uitgevoerd. “We hebben een robuuste en duurzame logistieke slag gemaakt, die verder gaat dan alleen minder trucks,” zegt Piter Brandenburg, Commercial Director bij ATM.
Groei en duurzaamheid gaan hand in hand
De vraag naar alternatieve cementvervangers groeit snel, mede door strengere duurzaamheidseisen in de bouw. Voor ATM biedt dit grote kansen. Het bedrijf levert hoogwaardige secundaire minerale bouwstoffen die gecertificeerd zijn als toevoegingen voor cement en beton. Deze sluiten naadloos aan op de doelstellingen van het Betonakkoord, dat inzet op circulariteit, CO₂-reductie en sociale duurzaamheid. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. “Hoe zorg je dat die toenemende afzet niet leidt tot méér vrachtverkeer, méér uitstoot, en méér druk op ons terrein in Moerdijk?” stelt Brandenburg. Het antwoord bleek verrassend dichtbij: de binnenvaart.
De kracht van samenwerking
“Samenwerking was hierin cruciaal,” benadrukt Brandenburg. “Met hulp van de Modal-Shift Regeling en het programma Joint Corridors Off-Road – dat in Brabant wordt uitgevoerd door Logistics Community Brabant – zijn we samen met een vooruitstrevende klant in de betonindustrie een pilot gestart. Deze klant was via het water bereikbaar, wij beschikken over een eigen kade én ervaring met binnenvaartlogistiek. Daardoor konden we de overstap verrassend snel én kostenefficiënt maken.”

Van verkeersdrukte naar vaarrust
De effecten van de modal shift zijn volgens ATM aanzienlijk. Voorheen reden er voor dit specifieke klantproject dagelijks tientallen vrachtwagens extra het terrein op en af. Nu verloopt 100% van het transport over het water. “We hebben een 100% Truck-Tijd Reductie gerealiseerd voor deze klant. Dat betekent minder wachttijden, meer veiligheid op de plant en een significante daling in CO₂-uitstoot per ton product,” aldus Brandenburg.

Minder afhankelijk van files en chauffeurs
De binnenvaart biedt ATM bovendien meer zekerheid in de keten. “De weg kent z’n uitdagingen: files, toenemende kosten, en een nijpend chauffeurstekort. Met watertransport zijn we daar minder van afhankelijk. Dat maakt onze logistiek robuuster én beter schaalbaar.”
50% via water als doelstelling
De pilot smaakt naar meer. ATM heeft als ambitie om vóór 2030 minimaal 50% van haar minerale bouwstoffen via binnenvaart te vervoeren. “Dit is geen logistieke optimalisatie alleen,” zegt Brandenburg. “Het is een strategische stap die past bij onze missie: bijdragen aan een veilige, circulaire en klimaatvriendelijke bouwsector. En dat doen we samen met onze klanten – letterlijk over het water, richting een duurzamer Nederland.”
Truck Tijd Reductie: Verminder trucktijd en verhoog je productiviteit
De logistieke sector staat voor grote uitdagingen: toenemende congestie, stijgende kosten en een groeiende druk om te verduurzamen. Samen met Erasmus UTP ontwikkelde Joint Corridors Off-Road de indicator Truck Tijd Reductie (TTR). Een vernieuwende manier om inzicht te krijgen in hoeveel kostbare vrachtwagenreistijd bedrijven kunnen besparen door wegtransport slimmer te combineren met water- en spoorvervoer. TTR maakt via interactieve detailkaarten meteen zichtbaar waar multimodaal vervoer niet alleen duurzamer, maar ook productiever en betrouwbaarder is. Zo kunnen bedrijven hun logistiek toekomstbestendig inrichten: met minder congestie, minder CO₂-uitstoot en meer leveringszekerheid.
Download de whitepaper en ontdek welke Truck Tijd Reductie voor jou bedrijf of bedrijventerrein haalbaar zijn.