Al vijftien jaar kiest Deli Home bewust voor de binnenvaart. Wat ooit begon als een gedurfde stap richting een duurzamer logistiek model, groeide uit tot een bepalende keuze van het bedrijf. De samenwerking met Logistiek Centrum Gorinchem (LCG) bracht niet alleen rust en voorspelbaarheid in internationale goederenstromen, maar zorgde ook voor een structurele en aantoonbare CO₂-reductie. Voor Deli Home is multimodaal vervoer al lang geen experiment meer, maar een stevig fundament onder hun groei en hun ambitie om verantwoordelijkheid te nemen in de keten.
Deli Home is uitgegroeid tot een belangrijke speler in interieurproducten: deuren, kasten, vloeren en hout vinden via hun distributienetwerk hun weg naar de Benelux DIY-markt. Met verkoopkantoren in heel Europa en een wereldwijd netwerk van gecertificeerde FSC en PEFC-leveranciers – van de Baltische staten en Scandinavië tot Brazilië, China en Indonesië – verwerkt het bedrijf jaarlijks honderden inkomende containers. Al deze containers worden al ruim vijftien jaar via de inlandterminal Logistiek Centrum Gorinchem (LCG) per binnenvaartschip vervoerd van Rotterdam naar Gorinchem. De keuze voor een andere modaliteit was destijds geen vanzelfsprekende, maar wel één die het bedrijf duurzaam heeft gevormd.
Modal shift niet spannend maar vertrouwd
Vijftien jaar geleden voelde de overstap naar multimodaal transport spannend. De vertrouwde vrachtwagen die steeds kwam voorrijden maakte plaats voor een andere manier van werken, met langere doorlooptijden en een logistieke handeling die bij de terminal moest plaatsvinden. De grootste vraag was of die nieuwe aanpak voldoende betrouwbaarheid zou bieden, of hun robuuste, vaak zware en onhandig gevormde producten zonder problemen behandeld konden worden, en hoe de organisatie moest omgaan met de iets langere levertijden. Logistiek manager Erik van Zanten, die met tussenpozen al jaren werkt voor Deli Home en de voorgangers ervan durfde destijds de stap wel te zetten. “Deze keuze blijkt nu een van de meest duurzame beslissingen binnen Deli Home’s logistiek.”
Duurzaam vervoer past bij duurzaam product
De logistieke puzzel van Deli Home is best omvangrijk. De materialen waarmee ze werken komen van uiteenlopende plekken in de wereld. Van volledig gecertificeerde houtleveranciers in Europa tot verre herkomstlanden waar zeevracht de enige mogelijkheid is. De ambitie is helder: het bedrijf wil groeien, maar wel duurzaam. Dat betekent een substantiële reductie van de CO₂-footprint en een keten die bestand is tegen verstoringen. De realiteit van congestie, chauffeurstekorten en onverwachte situaties – zoals de blokkade van het Suezkanaal – maakt dat betrouwbaarheid en flexibiliteit belangrijk zijn voor het Gorcumse bedrijf. “Als je met een gecertificeerd natuurproduct werkt, moet je ook zorgvuldig zijn in hoe je het vervoert,” zegt Erik Meijerink, verantwoordelijk voor duurzaamheid en kwaliteit binnen Deli Home.
Grip op voorraad en rustige logistiek
De voordelen stapelden zich al snel op. Multimodaal transport zorgt voor een CO₂-besparing van ongeveer tachtig procent in vergelijking met volledig wegvervoer. Binnen het duurzaamheidsprogramma van Deli Home is vervoeren per binnenvaart de maatregel met de grootste impact. Zonnepanelen of elektrische trucks kunnen daar volgens Van Zanten nauwelijks tegenop. Daarnaast bleek de betrouwbaarheid ook nog eens verrassend goed. Van Zanten: ”Containers die via Rotterdam binnenkomen, staan binnen drie dagen in Gorinchem op de stoep. Het natransport is minimaal: de terminal van LCG ligt slechts op een paar kilometer afstand. Bovendien biedt de aanpak flexibiliteit. LCG lost de containers, slaat ze indien nodig een week of enkele weken op en zorgt daarna voor een vlotte overslag naar huiftrailers.” Zo houdt Deli Home grip op voorraden en blijft de logistiek rustig, zelfs in piekperiodes.
Directe communicatie en korte lijnen
Dat alles werkt vooral omdat de samenwerking met LCG zo vanzelfsprekend voelt. De lijnen zijn kort, de communicatie is direct en afstemming tussen inkoop en planning kan letterlijk binnen een paar minuten plaatsvinden. “Ze zitten om de hoek. Daardoor wordt iedere uitdaging hanteerbaar,” vertelt Van Zanten. Die betrokkenheid bleek bijvoorbeeld waardevol toen het Suezkanaal werd afgesloten. Deli Home voert sindsdien extra contactmomenten met leveranciers in, zodat ze voortaan eerder kunnen anticiperen op verstoringen.
Planning licht aanpassen
Deli Home beveelt een modal shift van harte aan aan bedrijven met structurele importstromen via de havens. Zeker wanneer het gaat om grote, zware of volumineuze producten. De impact op CO₂, kosten en stabiliteit van de keten is zo duidelijk dat het volgens Van Zanten voor veel bedrijven een logische stap zou moeten zijn. Wel raadt hij aan om de planning licht aan te passen op de iets langere levertijd. En om bewust te kiezen voor intensief contact met leveranciers en een logistieke partner die dichtbij staat.
Duurzaamheidssprong via het multimodale model
De toekomst van Deli Home staat opnieuw in het teken van vernieuwing. Bij een mogelijke verhuizing naar een nieuwe locatie in Gorinchem wordt het volledige distributiemodel opnieuw bekeken. De ambitie om de CO₂-footprint verder te verlagen krijgt een centrale plek, zeker nu het bedrijf deel uitmaakt van een Franse investeringsmaatschappij met stevige ESG-doelstellingen. Multimodaal transport vormt daarbij het fundament. Er rijdt inmiddels ook een elektrische vrachtwagen, maar dit kan niet op tegen de enorme duurzaamheidssprong die ze nu al maken met het multimodale model. “Daar ligt onze echte winst,” zegt Meijerink. “Dat blijven we vasthouden.”
Daarnaast zijn we aan het kijken of we ook een deel van onze Europese leveranciers kunnen aansluiten op het zogenaamde ‘short sea transport’. Deze containers kunnen vervolgens ook weer via LCG naar Deli Home worden vervoerd. “We zitten in de verkennende fase om een pilot te gaan doen in samenwerking met Babiche van de Loo van het JCOR-programma.”
Voor Deli Home is de conclusie duidelijk: ga met een inlandterminal zoals LCG in zee. Voor hen werkt het al jaren uitstekend. De CO₂-reductie zou al reden genoeg moeten zijn, maar het is de combinatie van betrouwbaarheid, rust in de keten en nuchtere, directe samenwerking die het verschil maakt. “Multimodaal is voor ons geen experiment meer,” zegt Van Zanten. “Het is de manier waarop we vooruitkomen.”