Dagelijks 1.500 vrachtwagens van de weg
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat stelt meer tijd en geld ter beschikking voor bedrijven die gebruik (willen) maken van de modal shift regeling. De minister deed deze aankondiging in de Staatscourant van 15 oktober 2024. De modal shift regeling, die onderdeel is van het Modal Shift Programma van IenW en uitgevoerd wordt door Connekt, stimuleert de verplaatsing van goederenvervoer van weg naar water en van weg naar spoor.
Concreet gaat het om de volgende wijzigingen in de huidige modal shift regeling:
- Het subsidieplafond 2024 voor de verplaatsing van weg naar spoor wordt verhoogd met EUR 1 miljoen naar EUR 3,5 miljoen;
- De sluiting van het subsidieloket wordt verschoven van 1 september 2025 naar 1 oktober 2025;
- De termijn van 24 maanden voor de uitvoering van projecten waarvoor subsidie wordt verleend, wordt verlengd van 24 naar 36 maanden.
NB: De wijzigingen zijn na de aankondiging van de minister op 15 oktober direct in werking getreden en zijn ook van toepassing op eerder toegekende subsidies.
Het Modal Shift Programma
Met deze extra maatregelen zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie verder in op modal shift. Meer vervoer van goederen via water en spoor in plaats van de weg is ook belangrijk omdat door de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat de druk op het wegennet zal toenemen. Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Voor de periode 2021-2026 willen de betrokken partijen op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 3.000 TEU van de weg ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dagelijks 1.500 vrachtwagens minder op de weg.
Meedoen?
Bedrijven die gebruik willen maken van de modal shift regeling kunnen via de website van het Modal Shift Programma nadere informatie verkrijgen. Op deze website staan ook de contactgegevens van de logistieke makelaars, die bedrijven begeleiden bij het indienen van de aanvraag.
Wat betekent de verruiming van de Modal Shift Regeling voor u?
Weg naar spoor
Het subsidieplafond 2024 voor ‘weg naar spoor’ is verhoogd naar EUR 3.500.000. Daardoor kunnen meer ingediende subsidieaanvragen van ‘weg naar spoor’ worden gehonoreerd. Voor 2025 is hiervoor (vooralsnog) helaas geen budgetruimte beschikbaar gesteld.
Weg naar water
Nieuwe aanvragen voor ‘weg naar water’ kunnen door verladers of expediteurs gedurende de looptijd van de subsidieregeling nu tot 1 oktober 2025 worden ingediend bij uitvoeringsinstantie Connekt, zodat er een maand extra tijd is voor het indienen van een aanvraag. Het loket opent hiervoor op 1 januari 2025 om 00:00 uur.
Algemeen
De termijn van 24 maanden voor de uitvoering van projecten waarvoor subsidie wordt verleend, wordt verlengd van 24 naar 36 maanden. Bij het uitvoeren van de regeling tot nu toe is gebleken dat de termijn van 24 maanden te kort is. Dit wordt veroorzaakt doordat er tussen de termijn van subsidieverlening en de daadwerkelijke start van het verplaatsen van de containers enige tijd verloopt doordat processen moeten worden ingeregeld.