Geodis gaat voor niets minder dan het beste: duurzame, kwalitatieve en future proof transportstromen.
Het begon allemaal in 1932 als melkhandelaar en -vervoerder Van der Laan Transport te Lekkerkerk. Na de overname begin 21e eeuw is het bedrijf verder gegaan onder de naam Geodis RT Netherlands (onderdeel van het Franse staatsbedrijf SNCF) en is een wereldwijd opererende supply chain partner van enorme omvang. Een voorbeeld van de dagelijkse werkzaamheden zijn het vervoer van bier naar bijv. festivals en brouwerijen. Een uitdagend proces, legt Mark van Elsäcker uit. Hij is Charter Manager en verantwoordelijk voor de inkoop van extern transport. Hierdoor is hij in aanraking gekomen over het Joint Corridors programma.
“Kwaliteit leveren staat bij ons hoog in het vaandel. Dit betekent dat betrouwbaarheid eveneens hoog in ons vaandel staat, en het wordt steeds belangrijker om deze betrouwbaarheid te verhogen. Daarnaast vinden wij duurzaamheid belangrijk. Dat laten we zien in onze bedrijfsdoelen. Geodis wil haar CO² uitstoot met 30% verlagen in 2030 en volledig CO²-neutraal zijn in 2050. “
Duurzamer, betrouwbaarder en voordeliger
Hoe Geodis die doelen realiseert? “Door bijvoorbeeld gebruik te maken van andere modaliteiten”, antwoordt Mark. “De punctualiteit van de trein zorgt bijvoorbeeld voor verhoogde betrouwbaarheid, verminderde CO²-uitstoot en een stukje kostenbesparing.
Vervoer via de binnenvaart levert ons nagenoeg dezelfde voordelen. We vervoeren efficiënter, voorkomen problemen met chauffeurstekorten en verlagen de druk op het wegennet. Al met al resulteert transport via andere modaliteiten dus in een flinke opsomming van voordelen.”
Met multimodaal transport naar de toekomst
Mark kijkt met een positieve blik naar de toekomst – mét multimodaal transport. Niet alleen voor Geodis, maar voor de hele logistieke sector. Zo adviseert hij andere bedrijven: “als je niet werkt met houdbare producten is er geen reden om niet over te stappen. Pas je planning aan op de modaliteit en leer erop vertrouwen. Er zijn veel voordelen: verlagen van de filedruk, duurzaam en efficiënter vervoer zijn maar een paar voorbeelden. De vervoersketen anders inrichten biedt voor alle partijen kansen’’.
Mark sluit af met een sterke conclusie: “De omslag komt echt; de modal shift groeit steeds verder. Dat zie je ook al aan de stijging in het gebruik van alternatieve modaliteiten. Dat is mooi om te zien, maar er zijn nog wel wat stappen te maken. We moeten twijfels wegnemen en enthousiasmeren. Daar speelt het Joint Corridors programma gelukkig een grote rol in als initiatiefnemer. Er zijn al prachtige resultaten. Met de juiste samenwerkingen komen we nog veel verder!