Jacques van Soest: Bouwt bruggen tussen weg, water en spoor in Utrecht

03 Feb 2025

Jacques van Soest is regionaal programmamanager voor het programma Joint Corridors Off Road in Utrecht. Zijn missie? Bedrijven helpen om hun transport duurzamer en efficiënter te maken door over te stappen van de weg naar alternatieve routes via water en spoor. Met ruim twee jaar ervaring bij de provincie Utrecht én een achtergrond in goederenvervoer weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om de regio bereikbaar te houden én CO2-uitstoot te verminderen.

Duurzaamheid als drijfveer

Waarom zet Jacques zich in voor Joint Corridors Off Road? “Ik wil bijdragen aan een schonere toekomst. De Green Deal van 2050 stelt duidelijke eisen en als provincie kunnen we nu al een verschil maken. Mijn rol is bedrijven enthousiast maken voor de overstap naar duurzaam transport en ze laten zien dat het niet alleen beter is voor het milieu, maar vaak ook kostenvoordelen biedt.”

Jacques gelooft in samenwerking. “De beste resultaten boeken we samen. Bedrijven, terminals, overheden en onderwijsinstellingen – iedereen draagt bij aan een beter transportnetwerk. Dat maakt mijn werk inspirerend.”

Praktische aanpak: Van informatie tot actie

Hoe pakt Jacques zijn werk aan? “Ik benader bedrijven persoonlijk en leg uit wat de mogelijkheden zijn. We hebben in de provincie Utrecht twee sterke bargeterminals: TMA Utrecht en LCG Gorinchem. We hebben geen railterminal. Bedrijven kunnen dus efficiënt gebruikmaken van deze locaties barge inlandterminals. Ik help hen graag met de eerste stappen en maak hen wegwijs in het netwerk.”

Daarnaast zoekt Jacques actief samenwerking met andere partijen. “De Hogeschool Utrecht heeft een breed netwerk van bedrijven die we kunnen informeren. Ook via Logistiek Platform Utrecht en Evofenedex bereiken we ondernemers. Samen werken we bijvoorbeeld aan een mailing om bedrijven te wijzen op een voucher voor een modal shift-scan, zoals Zuid-Holland dit ook doet. Zo verlagen we de drempel om alternatieven te overwegen.”

Focus op bedrijventerreinen

Specifiek richt Jacques zich op bedrijventerreinen als Lage Weide en Vianen “Samen met TMA Logistics en parkmanagementorganisaties plan ik voor het eerste halfjaar informatiebijeenkomsten. We willen ondernemers op deze terreinen laten zien hoe eenvoudig en voordelig een overstap naar water of spoor kan zijn.”

Status in Utrecht

Hoewel er nog geen officiële Joint Corridor in Utrecht is – een samenwerking tussen verladers, vervoerders en terminals – zijn de eerste stappen gezet. “TMA en LCG hebben al sterke verbindingen met zeehavens en het achterland. Mijn doel is om dit jaar een gezamenlijke corridor te realiseren waarin partijen samenwerken. Tot die tijd blijven we bedrijven begeleiden in het gebruik van de bestaande infrastructuur.”

Positieve vooruitzichten

Jacques is optimistisch over de uitdagingen binnen zijn werk. “De sociale druk om duurzamer te werken groeit, en daardoor zijn bedrijven meer bereid alternatieven te overwegen. Dat maakt mijn werk ontzettend leuk. Elke keer is het weer een “jigsaw” om bedrijven volledig over de streep te trekken. Het Modal Shift Programma (MSP) biedt een mooie steun in de rug, al is die in veel gevallen beperkt. Toch helpt het om bedrijven te laten nadenken over de overstap.”

 Samen bouwen aan verandering

Met zijn enthousiasme en gerichte aanpak bouwt Jacques aan een netwerk dat bedrijven en partijen samenbrengt. Zijn kracht? Praktisch advies en een oplossingsgerichte mindset. Met het programma Joint Corridors Off Road draagt hij niet alleen bij aan een duurzamer Utrecht, maar ook aan een toekomst waarin transport efficiënter, goedkoper en groener is.