JCOR verbreedt naar bulk en circulair: de volgende stap in duurzame multimodale logistiek

16 dec 2025

De vraag naar duurzame, robuuste en schaalbare logistiek wordt steeds urgenter. Nederland groeit in circulaire economie waarin reststromen, secundaire grondstoffen en andere slimme hergebruikoplossingen een steeds grotere rol spelen. Het programma Joint Corridors Off-Road (JCOR) ziet dit als kans om de succesvolle aanpak voor containerstromen uit te breiden naar bulk- en circulaire goederenstromen.

Met deze verbreding zet JCOR een nieuwe stap: bedrijven actief in bulkgoederen helpen om hun logistiek slimmer, schoner en veerkrachtiger te organiseren door multimodaal vervoer. Met nieuwe inzichten, vernieuwende praktijkcases en een bewezen regionale aanpak, helpt JCOR bedrijven om de transitie naar toekomstbestendige logistiek te versnellen en hun capaciteit te vergroten. Een aanpak die voor bedrijven volop kansen biedt.

Waarom verbreding

Nederland staat voor een enorme bouwopgave, terwijl primaire grondstoffen zoals zand en grind steeds schaarser worden. Hierdoor groeit de behoefte aan secundaire materialen, bijvoorbeeld afkomstig uit bouw- en sloopafval. Bedrijven actief in bulk – denk aan grondstoffen, recycling, bouw en infra – staan midden in deze transitie. Ook sectorafspraken zoals het Betonakkoord, waarin wordt ingezet op hergebruik, CO2-reductie en circulaire ketens, versterken de noodzaak om logistiek slimmer te organiseren.

Er ontstaat een nieuwe, circulaire logistieke keten die vraagt om andere keuzes in vervoer. Want hoe organiseer je retourstromen en afvoer van restmaterialen zonder dat je verstrikt raakt in congestie en stijgende vervoerskosten? Juist hier biedt multimodaal vervoer via binnenvaart en spoor nieuwe kansen. JCOR wil deze beweging versnellen.

Modal shift als hefboom voor groei

Door te onderzoeken waar vrachtwagenbewegingen kunnen worden vervangen door vervoer over water of spoor, ondersteunt JCOR bedrijven in bulk- en circulaire goederenstromen in alle Nederlandse regio’s bij een modal shift. Dat levert meer op dan minder filedruk alleen:

  • Minder afhankelijkheid van wegvervoer bij toenemende congestie en hogere kosten, zoals de vrachtwagenheffing.
  • Meer leveringszekerheid door de voorspelbaarheid van binnenvaart en spoor.
  • Grotere robuustheid van de keten, met capaciteit die meegroeit met de ambities van bedrijven.
  • Versnelde verduurzaming onder maatschappelijke en wettelijke druk.
  • Nieuwe commerciële kansen, omdat het anders organiseren van logistiek de capaciteit vergroot en ruimte creëert voor nieuwe markten en productontwikkeling.
  • CO2 voordeel dat wordt behaald door de modal shift kan worden meegenomen in aanbestedingen.

Regionale aanpak als versneller

JCOR werkt vanuit regionale aanspreekpunten die samenwerking tussen verladers, vervoerders en andere stakeholders versterken. Die sociale innovatie – samen kansen zien, experimenteren en opschalen – is belangrijk om de logistiek van bulk- en circulaire stromen om te vormen tot een wendbaar en duurzaam systeem.

Vernieuwende praktijkcases uit de bouw, infrastructuur, grondstoffen of recycling laten zien hoe de JCOR-aanpak succesvol toepasbaar is buiten de containerwereld. Deze verbreding zorgt voor groei van de maatschappelijk en systemische impact van het programma.

Unieke positie benutten

Nederland beschikt als een van de weinige landen over een compleet aanbod van modaliteiten: weg, water, spoor en short sea. Dat maakt ons een belangrijke logistieke speler in Europa en dat geeft ook ruimte om voorop te lopen in verduurzaming en de circulaire economie.

Bewezen programma met groeiende ambitie

Het JCOR-programma heeft inmiddels al meer dan 430 miljoen wegkilometers in containerlogistiek bespaard. Dat staat gelijk aan 940.000 ton CO₂-reductie. De verbreding naar bulk en circulair vergroot dit potentieel alleen maar verder. Met de uitbreiding naar bulk- en circulaire stromen zet JCOR een krachtig signaal neer: duurzame logistiek is niet alleen noodzakelijk, maar ook haalbaar, schaalbaar en vol nieuwe kansen.