Joint Corridors Off-Road en Erasmus UPT lanceren Truck Tijd Reductie: kompas voor toekomstbestendig goederenvervoer

25 sep 2025

Delft, 25 september 2025 – De logistieke sector staat onder druk: congestie, stijgende kosten, personeelstekorten en de aankomende vrachtwagenheffing dwingen bedrijven tot verandering. Tegelijkertijd groeit de urgentie om te verduurzamen. Joint Corridors Off-Road (JCOR) en Erasmus UPT presenteren daarom de whitepaper Truck Tijd Reductie (TTR): Nieuwe benadering voor gedragsbeïnvloeding en productiviteitsverbetering in goederenvervoer. Deze publicatie maakt concreet hoe bedrijven met slim gebruik van binnenvaart en spoor vrachtwagenreistijd kunnen terugdringen en hun leveringszekerheid vergroten.

Multimodaal vervoer: geen optie, maar noodzaak

Door bedrijventerreinen, terminals en vervoer via weg, water en spoor strategisch te verbinden, ontstaat een robuust logistiek systeem dat blijft functioneren waar anderen stilstaan.
“Multimodaal vervoer is niet langer voorbehouden aan grote volumes over lange afstanden,” zegt Frans van den Boomen (JCOR). “Het is een slimme, strategische keuze voor ieder bedrijf dat zijn keten wil versterken en toekomstbestendig wil maken.”

Truck Tijd Reductie als beslisinstrument: minuten i.p.v. uren of dagen

De TTR-indicator laat per bedrijventerrein zien hoeveel vrachtwagenreistijd kan worden bespaard door gebruik te maken van een nabijgelegen overslagterminal in plaats van de lange rit naar de Rotterdamse Maasvlakte te rijden. Uit de analyse blijkt dat:

  • 59% van alle Nederlandse bedrijventerreinen (en zelfs 67% van het oppervlak) binnen 30 minuten van een multimodale overslagterminal ligt.
  • Voor 72% van alle terreinen is de TTR (besparing) meer dan een 90 minuten.
  • Bij internationale verbindingen de tijdswinst kan oplopen tot dagen.

Dankzij korte en efficiënte aan- en afvoerroutes naar achterlandterminals dalen de risico’s op vertragingen, verstoringen en onverwachte (container)kosten, terwijl de productiviteit van chauffeurs, magazijnmedewerkers en logistieke planners juist toeneemt. “Met TTR bieden we bedrijven een concreet handelingsperspectief op hun locatie,” zegt Merten Nefs van Erasmus UPT. “Zo worden de voordelen van multimodaal vervoer inzichtelijk en daarmee ook direct toepasbaar.”

Voordelen én obstakels
De overstap naar water en spoor levert duidelijke voordelen op: hogere leveringszekerheid, lagere kosten, CO₂-reductie en minder maatschappelijke kosten door minder files en ongevallen. Toch zijn er ook drempels, zoals onbekendheid met multimodale mogelijkheden, extra administratieve handelingen en het hardnekkige imago van wegvervoer als meest flexibele optie.

Oproep tot actie
De whitepaper sluit af met een duidelijke oproep: benut TTR als strategisch kompas en werk samen aan een concurrerend, duurzaam en veerkrachtig logistiek systeem. JCOR en Erasmus UPT roepen bedrijven, verladers, vervoerders en beleidsmakers op om de online kaartviewer te verkennen en samen de transitie naar multimodaal vervoer te versnellen.

De whitepaper Truck Tijd Reductie en de interactieve kaartviewer zijn vanaf vandaag beschikbaar via Whitepaper: Trucktijd reductie