Kosten en verduurzaming leidend in transportmodaliteit

aug - 2022

Napoleon is een bedrijf in Tiel dat helemaal gespecialiseerd is in de verkoop van Barbecues. Het is onderdeel van de Napoleon Group in Canada en importeert op jaarbasis circa 200.000 barbecues en 1.500.000 accessoires uit de Canada en China, die dan verder verdeeld worden over de Europese markt. Dit is een totaalpakket van 3.200 TEU import.

Jacco van de Vliet, operations manager vertelt:

Napoleon kwam al snel tot de conclusie om de containers vanuit Rotterdam per binnenvaart naar zich toe halen. Tot 2016 zat het bedrijf in Geldermalsen en maakte toen gebruik van de terminal in Gorinchem. In 2017 zijn ze van terminal verhuisd naar de CTU in Tiel. Dit leverde veel voordelen op ten aanzien van flexibiliteit door de 7 x 24 uur operatie.

De overweging om van vervoer over water gebruik te maken werd in eerste instantie gedreven door kostenreductie. Dit scheelde al snel enkele tientallen euros per container. Daarnaast wordt flink bespaard op Detentie en demurragekosten. Vaak blijven containers langer dan gepland op de Terminals in Rotterdam staan, wat flink in de papieren loopt. Deze kosten vallen weg als de container in het achterland is en scheelt enkele miljoenen euro’s op jaarbasis heeft Jacco berekend.

Naast het kostenaspect speelt verduurzaming een steeds grotere rol. In het begin was dit een bijkomend voordeel. Nu is het een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van Napoleon. De doelstelling is om tegen 2025 250% duurzamere producten aan te bieden aan hun klanten. Dit wordt niet alleen bereikt door modalshift. Er wordt flink ingezet op elektrische barbecues in plaats van houtskool gestookte barbecues.

En wat betreft de langere leadtime om de containers in Tiel te krijgen? Die is er, beaamt Jacco. Maar door een goede planning staat daar een hogere betrouwbaarheid van levering tegenover.

Het was wel even wennen voor met name de sales organisatie en de inkopers aan de andere kant. Het is een kwestie van opvoeden, besluit Jacco.

Een advies voor bedrijven? Als je binnen een straal van 20 kilometer van een inland containerterminal ligt, maak daar meteen gebruik van!