“Een absolute voorwaarde voor het succes van modal shift is een vlakke keten,” stelt Alwin Schweckhorst, managing director van Rabelink Logistics. Hij spant zich al jaren in voor de verduurzaming van logistiek, ook via de programma’s Lean & Green van Connekt en Joint Corridors Off-Road van de Topsector Logistiek. Sinds 2023 doet Rabelink Logistics ook mee aan het Modal Shift Programma, omdat Schweckhorst een kans zag om op de verbinding Rotterdam-Doesburg/Emmerich– één van de drukste corridors – heel wat vrachtwagens van de weg af te halen.
Samenhang logistieke keten
Schweckhorst: “Het verzilveren van die kans begint bij het gesprek van onze klant met zijn overzeese leveranciers over de voorwaarden die nodig zijn om de logistieke keten zo vlak mogelijk te houden. Wil je modal shift kunnen realiseren, dan moet de goederenstroom beheersbaar zijn. Dat betekent dat je FOB (Free on Board) condities moet afspreken met de rederij waar je de containers boekt, waardoor je zelf regie hebt over de verlading en verscheping vanuit de overzeese leveranciers. Daarnaast is het een voorwaarde om voldoende “vrije dagen” (minimaal 10 tot 14 dagen) voor demurrage (vrije stallingsdagen in de haven) en detention (vrije dagen voor het vervoer van de containers naar de warehouses in het achterland en weer terug naar de haven). Deze dagen die vanuit de rederij beschikbaar worden gesteld zijn cruciaal om de modal shift succesvol te kunnen doorvoeren. Bij te weinig vrije dagen is de Modal Shift een kansloze missie en overstijgen de kosten de baten.”
Schweckhorst geeft een kijkje in de logistieke keten. “De goederen die wij voor onze klanten transporteren, worden per container van alle continenten aangevoerd: Australië, Azië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Afrika. De zeecontainers komen voor 90% in de Rotterdamse haven aan, het restant in Antwerpen. Vanuit de havens gaan de containers over de weg of over het water naar de terminals in Doesburg en Emmerich, voor de laatste kilometers naar onze warehouses gebruiken we de truck en nadat wij de container hebben gelost, retourneren we deze naar de terminal in de binnenhaven. Vanuit het warehouse leveren we op afroep de grondstoffen uit aan fabrieken in heel Europa voor de verwerking tot eind producten. Onze klant is een zeer belangrijke schakel in de keten, niet alleen omdat hij de eigenaar van het product is, maar omdat de klant richting zijn leveranciers een belangrijke stem heeft in de voorwaarden voor een betrouwbare keten.”
Data
Voor het maken van goede afspraken is inzicht in data van cruciaal belang. “We hebben TMS gericht op Air & Ocean voor de afwikkeling van zeevracht dat vanaf de opdrachtverstrekking tot het verladen alle statussen weergeeft; de ETD (vertrekdag) van het schip vanuit de haven van vertrek, de ETA (dag van aankomst) in de Rotterdamse haven. Daarmee kunnen we een strakke barge planning naar de binnenhaven en het warehouse maken. Zoals eerder gezegd, wanneer er vooraf voldoende demurrage (Dem) en detention (Det) dagen worden onderhandeld met de rederij, hebben wij voldoende speelruimte om deze flat flow te organiseren. Maar als de leverancier bepaalt wanneer hij de containers gaat verschepen, zit je niet aan het stuur. Als wij als expediteur aan het stuur zitten vanaf de laadhaven creëren wij genoeg vrije dagen en end-to-end visibility waardoor wij alles goed kunnen organiseren voor een happy flow.”
Overtuigingskracht
“Als je over de juiste data beschikt, de hele keten overziet én weet aan welke knoppen je kunt draaien, dan worden de gesprekken gemakkelijker. Want er zijn belanghebbenden over de hele wereld, maar er kan maar één aan het roer staan die aangeeft welke uitgestippelde weg we hebben te volgen. Dat ligt in eerste instantie niet in onze hand. Wij moeten onze klant overtuigen, zodat die zijn leveranciers weer kan overtuigen.
En er dus één man die figuurlijk aan het roer staat. Een overtuigingsfactor die daarbij zeker helpt, is de op handen zijnde CSRD regelgeving (CO₂-discussie) die nu wereldwijd wordt gevoerd. De Modal Shift heeft als groot voordeel dat deze zorgt voor CO2-reductie in het laatste deel van de keten. Een klant zal per definitie ‘nee’ zeggen, als het meer gaat kosten. Is het kostenneutraal, dan wil hij er wel over nadenken. De CSRD-regelgeving drukt de klant in die richting. En een programma zoals Modal Shift geeft ons als dienstverlener dan net die extra stimulans om de klant te overtuigen.
De voordelen van een flat flow
“Als je de flow vlakker maakt, dan levert dat aan alle kanten voordeel op. Hierin helpt de stimulans van de modal shift. Onze klant weet precies welke aanvoer capaciteit er in zijn keten nodig is voor de bevoorrading van hun fabrieken. Als bekend is welk volume op welk moment aan de productiekant nodig is, dan kan het voorraadniveau in het warehouse worden berekend en vervolgens welke aanvoer (containerflow) aan de aanvoerzijde onderweg moet zijn. Uiteindelijk kan daarmee het inkoopvolume bij de leveranciers worden bepaald en met ons worden afgestemd. Als logistiek dienstverlener kunnen we vervolgens zorgen voor een optimale flow. Met het bovengenoemde inzicht in de keten en de daarbij horende juiste afspraken hebben we de demurrage en detention kosten evenals de voorraadkosten voor onze klant gereduceerd. Een ander voordeel van de Modal Shift tussen Rotterdam en onze terminals in Doesburg en Emmerich is dat we onze chauffeurs veel efficiënter kunnen inzetten voor het natransport tussen de terminals en het magazijn, een afstand van zo’n 12 à 13 km. Het fijne van de korte rijafstand vanuit de binnenhaven is dat de lostijd van de container ongeveer gelijk is aan de tijd die de chauffeur nodig heeft om op de binnenhaven terminals te wisselen.”
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
In de strategie van Rabelink is het accent de laatste jaren verschoven van ‘customer interventie’ naar ‘customer intimacy’, zegt Schweckhorst. “De lange termijnrelatie met de klant staat voor ons voorop. Daarom kruipen wij in de huid van onze klant en kijken we wat we voor die klant kunnen doen, zodat zijn proces beter gaat lopen. Je gaat een soort huwelijk met elkaar aan. Zorg dat je het goed hebt samen en voorkom de pijn van een scheiding. Soms kost het moeite om elkaar te overtuigen, maar het loont de moeite. Veranderingen kosten nu eenmaal tijd. Uiteindelijk zijn wij allemaal gebaat bij een zo vlak mogelijke stroom: niet alleen voor onze economie, maar ook voor het milieu, en dus voor onze kinderen. De wereld is mooi. Samen kunnen we ervoor zorgen dat die ook mooi blijft.”
Doelstelling modal shift
De afstand tussen de Rotterdamse haven en ons warehouse in Zevenaar bedraagt (enkele reis) 174km. Met hun deelname aan het Modal Shift Programma beoogt Rabelink Logistics een modal shift van weg naar water van 10.000 TEU binnen 24 maanden. Deze inspanningen leiden niet alleen tot minder congestie op de weg, maar ook tot aanzienlijke CO₂-besparingen.
|