Binnen twee jaar het gestelde doel voor het Modal Shift Programma ruimschoots (namelijk met 118%!) behalen: Optimodal Nederland B.V. presteerde het! We vroegen adjunctdirecteur Rémon Kerkhof van deze Rotterdamse logistieke dienstverlener naar het geheim van dat succes.
“Primair is Optimodal een spooroperator met hoofdvestiging in Rotterdam en nevenvestigingen in Hamburg en Neuss. Daarnaast maken we ook gebruik van de binnenvaart, en van de truck alleen voor de last and first mile. Onze hoofdactiviteit is containervervoer vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen naar de industrie in Nordrhein-Westfalen en het Europese achterland. We zijn er goed in om complexe trajecten, waarbij we soms 2 of 3 keer van transportmiddel moeten veranderen, te organiseren. Onze corebusiness is optimaal gebruik maken van modaliteiten. Juist omdat we daar zoveel potentie zien, hebben we vaak discussies met klanten over kosten. Daar kwam het Modal Shift Programma om de hoek kijken.”
Wat was de trigger voor jullie om mee te doen met het Modal Shift Programma?
“De laatste tijd zien we een reverse model shift. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling, die puur met prijs te maken heeft. Het wegtransport is op dumpingprijzen over gegaan. Terwijl de modal shift juist monetaire voordelen oplevert, omdat je met een andere planning te maken hebt, en daardoor minder variabele kosten, zoals wachttijd. Minder volatiliteit en meer betrouwbaarheid zijn dus belangrijke winstpunten, want als je grote volumes via de weg wilt verplaatsen is dat toch echt lastiger dan via het spoor of de barge. Maar veel klanten zien die voordelen niet direct en kiezen voor de goedkoopste optie op de korte termijn. Met de bijdrage van het Modal Shift Programma konden we een mooi starttarief aanbieden, zodat we zo’n klant kunnen bewegen om te beginnen. En als ze eenmaal aan boord zijn, willen ze vaak niet anders meer.”
Wat moet er gebeuren?
“De grote verladers hebben die lange termijnvoordelen wel op het netvlies. De uitdaging ligt bij het overtuigen van de middenstand. De overheid kan daarbij helpen, door zo’n programma als Modal Shift, maar ook via wet- en regelgeving zoals de CSRD of de vrachtwagenheffing vanaf medio 2026. Met de groeiverwachtingen vanuit het Havenbedrijf hebben we in 2030 een grid lock als er niks verandert op de weg. In gesprek met klanten nemen wij ze mee in die vooruitzichten en de voordelen van de modal shift. Bewustwording is de sleutel. Probeer je supply chain anders te gaan inrichten. Ga omdenken en leer je ERP planning dat hij eerder gaat beginnen in het proces.”
Hoe overtuigen jullie bedrijven?
“Het begint met een goed gesprek met de klant. Reken voor wat het ze gaat opleveren. Laat zien hoe we onze transportconcepten efficiënter inzetten en welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan meer leveringen ’s nachts en leverbetrouwbaarheid, meer rust en planmatigheid. Modal shift is goed voor de markt. Dat moeten we gezamenlijk veel meer uitdragen. En we moeten praktische obstakels uit de weg ruimen. Zoals dat een schip, dat 40 tot 50 dagen onderweg is vanuit China, binnen 1 dag na lossing bij de klant geleverd dient te zijn. Tel er een of twee dagen bij en vervoer over de weg is niet meer nodig. Onze klanten willen leveringszekerheid. Dus de modal shift vraagt wel om een betrouwbare planning van de rederijen en de terminals, verlaging van de prijzen voor demurrage en detention, transparante en complete data van alle partijen in de keten en herinrichting van systemen. Dat klinkt nu nog als een utopie, maar daar moeten we wel naartoe. Er zijn heel veel partijen die welwillend zijn, maar geconfronteerd worden met de waan van de dag. Die zeggen: “Het gaat gewoon niet.” Het kost best wat moeite om die klanten te overtuigen, maar het kan wel. Vanuit Optimodal zetten we middelen in zoals een Control Tower, waardoor we locatie, overslag- en leveringstijdstip precies kennen en bewaken. Je moet een systeem optuigen, je moet awareness creëren. Eigenlijk doen we missionarissenwerk.”
Nu Optimodal het gestelde doel gehaald heeft: heb je tips voor het Modal Shift programma?
“Wij zijn blij met het Modal Shift Programma, dus ik hoop op een vervolg. Het biedt echt meerwaarde, omdat het onze klanten over de drempel helpt. Ook qua proces vind ik het programma eenvoudig en laagdrempelig, heel anders dan eerdere vergelijkbare programma’s die te ingewikkeld waren. De rapportage-eisen zijn helder en als je een vraag hebt, krijg je antwoord. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen stromen kunnen identificeren die ze kunnen shiften, ook het midden- en kleinbedrijf. Om dat op te tuigen hebben ze een incentive nodig. Dat biedt het Modal Shift Programma. En als zo’n modal shift eenmaal tot stand is gekomen, is het niet aantrekkelijk voor bedrijven om ermee te stoppen. Sterker nog: de vorming van nieuwe corridors biedt opschalingsmogelijkheden. Zo levert het programma ook een bijdrage aan duurzame oplossingen voor de lange termijn. Die boodschap zouden jullie wat ons betreft met meer nadruk mogen communiceren, en meer mogen richten op het mkb. Kleinere bedrijven weten niet precies welke winst er voor hen te behalen valt, en hoe ze daar aanspraak op kunnen maken. Reken het ze voor, laat zien dat het ook voor hen een win-win betekent.”
Voor de gecontaineriseerde goederenstromen, die voorheen per truck werden getransporteerd, een shift maken van TEUeq 4.800 van weg naar water: dat was het doel van Optimodal B.V. in 2023. In 2 jaar tijd realiseerde het bedrijf 118% van dat doel, namelijk een modal shift van 5.668,3 TEUeq. Bij deze modal shift zijn ook partners betrokken: de barge operator van Optimodal, specialist in gecombineerd vervoer tussen Rotterdam en het Ruhrgebied, en de terminal partner.