Marcel Heuvelman, directeur van HTS Group – een intermodale dienstverlener opgericht in 1999 – en concessiehouder van het Modal Shift Programma, ziet een veelbelovende toekomst voor deze innovatieve aanpak. Met een concessie in zicht voor september 2024, deelt Heuvelman zijn visie op de voordelen en impact van het Modal Shift Programma.
Een geschiedenis van aanpassing en groei
HTS Group is gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers, die opgehaald worden in zeehavens en per binnenvaartschip, spoor of truck naar het achterland vervoerd worden. “Dat doen we al zo’n 25 jaar,” zegt Heuvelman. “We hebben ons altijd aangepast aan marktontwikkelingen zoals schaalvergroting, congestie, bedrijfsverplaatsingen, geopolitieke uitdagingen, en zelfs pandemieën.”
Modal Shift als wake-up call
Met zijn 25 jaar ervaring heeft Heuvelman een transformatie in de sector waargenomen. “De laatste jaren zoeken verladers steeds vaker naar intermodale vervoersoplossingen,” zegt hij. “Het Modal Shift Programma ondersteunt dit met stimuleringsmaatregelen en laat zien dat steeds meer bedrijven hun logistieke processen heroverwegen. Voor verladers is dit echt een wake-up call.”
Verladers in actie krijgen
“Het begint altijd met een gesprek,” legt Heuvelman uit. “We bespreken de uitdagingen van de verlader en hoe wij kunnen helpen. Kan er worden bespaard op vrachtwagenbewegingen? We analyseren de voordelen van modal shift en presenteren deze aan de klant. Onze concessie voor de route Rotterdam-Duisburg is een goed voorbeeld. Soms is de business case van meet af aan positief, maar in andere gevallen trekt het Modal Shift Programma partijen net over de streep.”
Tijdens deze gesprekken worden verschillende afdelingen van de klant betrokken, zoals logistiek, milieu en juridische afdelingen. “Dit zorgt ervoor dat voordelen zoals CO₂-reductie en leveringsgaranties op de lange termijn steeds belangrijker worden en modal shift ingebed raakt in de organisatie,” zegt Heuvelman.
Lange termijn doelstellingen
“Voor ons is de reductie van TEU’s op een bepaalde route geen doel op zich,” benadrukt Heuvelman. “Het gaat erom hoe we de lading van de klant met zoveel mogelijk voordelen kunnen vervoeren. Onze focus ligt op lange termijn relaties. Sinds onze start is 70% van de 1,5 miljoen TEU die we jaarlijks vervoeren, via de barge gegaan. Dat bewijst dat modal shift een succesvolle langetermijnstrategie is.”
Het ervaren van modal shift
“Uiteindelijk moet je het ervaren,” zegt Heuvelman. “Het delen van ervaringen helpt. Steeds meer mensen komen naar ons toe op basis van positieve verhalen van anderen. Gebruik de subsidies en concessieverleningen van het Modal Shift Programma als hulpmiddel en ga in gesprek met opdrachtgevers en andere dienstverleners. De kracht zit in de verbinding.”
Tussenstand concessie HTS Group
In 2021 kreeg Logistiek Centrum Gorinchem, onderdeel van HTS Group, een concessie voor een bargelijndienst van drie jaar van Rotterdam naar Duisburg/Wesel. Dit betrof een concessie om 77.375 TEUeq te shiften. Tot nu toe is 24.604 TEUeq geshift, wat resulteerde in een CO₂-besparing van 4.018 ton.
Met deze resultaten en toekomstvisie laat Marcel Heuvelman zien dat het Modal Shift Programma inderdaad een game changer kan zijn voor intermodaal transport, en een katalysator voor duurzamere logistieke oplossingen.