In zijn voormalige functie als Procurement Manager van Den Hartogh kwam Marc Berlijn twee jaar geleden met het modal shift programma/Joint Corridors Off Road in aanraking. “Wij wilden graag meer doen met barging in het kader van duurzaamheid, maar ook vanwege het groeiende tekort aan truckchauffeurs. Door de binnenvaart in te zetten op lanes vanuit bijvoorbeeld Rotterdam en Antwerpen, staan onze trucks niet vast op terminals. Daardoor kunnen we onze chauffeurs klantgericht inzetten, dus bij de klant op locatie. “Daar voegen zij de meeste waarde toe.”
Rail vs. binnenvaart
Berlijn merkte een verschil tussen boekingen voor spoor en ferry vs. de binnenvaart. “Rail- en ferryboekingen gaan eigenlijk vanzelf: de boeking komt aan bij de operator, die geeft aan of er plek is en dan is het geregeld. Bij de binnenvaart gaat de boeking over meer schijven: de barge pendelt tussen terminals en de barge operator, die ook tussen die terminals afspraken moet maken. Als er ergens iets gebeurt, dan heeft dat effect op alle betrokken partijen.”
Maatregel 1: dedicated barge planner
Om het verschil te overbruggen en meer te doen met barging besloot Den Hartogh om een dedicated barge planner aan te nemen. “Dat was een gouden greep,” zegt Berlijn. “Inmiddels hebben we er twee. Zij kijken naar ons netwerk, zoeken naar kansen en maken die concreet, zodat de accountmanagers met onze opdrachtgevers in gesprek kunnen gaan. De barge planners richten zich op hubs zoals Rotterdam of Antwerpen. Daar kunnen zij zien wanneer een schip aankomt en welke volumes kunnen worden gebundeld. Zij analyseren de kosten en duurzaamheidsaspecten van zowel barge als truck transport, en presenteren deze informatie aan de accountmanagers. Hierdoor kunnen de accountmanagers een weloverwogen beslissing nemen die niet alleen kostenefficiënt is, maar ook bijdraagt aan het creëren van een duurzame logistieke keten.
Maatregel 2: aanpassing systeem
Een tweede maatregel die Den Hartogh nam, was een aanpassing in het IT-systeem om het type barge (binnenvaart, shortsea of deepsea) te markeren. “Daardoor is het voor onze accountmanagers nu inzichtelijk waar de kansen zitten. Wat kan er per barge? Wat wordt er getransporteerd per barge? Welke combinaties zijn mogelijk? Dit leidt tot nieuwe mogelijkheden om de modal shift naar de barge te maken.”
Modal Shift Programma
De deelname aan het Modal Shift Programma kwam op een goed moment, zegt Berlijn. “Naast de snelheid van het transport en het duurzaamheidsrendement nemen we het financiële aspect mee in onze afweging. Zo hebben we intern richtlijnen voor extra kosten voor een duurzame oplossing. Dankzij de subsidie van het Modal Shift Programma voor een aantal lanes zit er nu wat rek in die marge.
Hoe zien jullie de toekomst voor transport via de binnenvaart?
“Wij onderscheiden netwerkgebonden binnenvaart en klantgebonden binnenvaart. Binnen het Rotterdamse en Antwerpse netwerk bundelen we volumes en plannen we het transport via een operator. Daarvoor maakt het niet uit welke klanten we combineren, want het gaat om het volume per klant. Bij klantgebonden binnenvaart kan dat natuurlijk niet. Maar we zien wel steeds meer Europese klanten de stap naar rail of binnenvaart maken.” Collega Erik Goverde, programmamanager Duurzaamheid van Den Hartogh, vult aan: “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor klanten, mede doordat de Europese wetgeving met de CSRD-plicht nu aanstuurt op meer transparantie. En in de logistiek is het algemeen bekend dat we er zonder modal shift überhaupt niet komen. Biodiesel en elektrische trucks alleen zijn niet genoeg, en lang niet altijd toepasbaar. Het is nog moeilijk te zeggen hoeveel de modal shift precies bijdraagt aan onze globale duurzaamheidsdoelstelling, maar we zien al wel dat het aantal barge verschepingen binnen Den Hartogh de laatste twee jaar enorm groeit – terwijl de volumes in die periode aan het slinken waren.”
Ook intern stuurt Den Hartogh meer aan op duurzame keuzes. Wanneer sommige accountmanagers het lastig vinden om de overstap naar barge te maken, helpt een decision manager: de operations manager binnen de Benelux. Goverde: “Hij kan overrulen als het nodig is. Bijvoorbeeld als het vanuit operationeel oogpunt echt beter is om voor barge te kiezen. Wij willen de groene opties steeds meer gaan aanbieden, maar uiteindelijk moet de klant meegaan in het verhaal en het geloven in het concept. Communicatie is daarbij van groot belang. We houden onze klanten precies op de hoogte, zeker tijdens de trial shipments. Als ze eenmaal hebben geroken aan de barge, zijn ze overtuigd.”
Voorkeur voor instrumenten van het Joint Corridor Programma
“Het busdienstconcept spreekt ons het meeste aan, omdat je op zo’n Rotterdam-corridor verwachtingen kunt managen en plannen,” vindt Berlijn. “Je weet dat ze 3 keer in de week gaan, welke terminals ze aandoen en je weet ook: ‘Ik zet mijn volume daar neer en dan is het binnen een aantal dagen waar het moet zijn.’ Wij hopen dat er genoeg andere partijen zijn om de barges te voeden. Dat als wij een keertje een tank droppen, die ene tank ook mee kan. Die eentjes en tweetjes op jaarbasis gaan echt wel tellen. Laten we die binnen het netwerk transporteren. En dan uiteraard binnen redelijke condities.”
Oproep
“Learn by doing: ga het gewoon doen, want het is allemaal controleerbaar en beheersbaar,” besluit Berlijn. “Als je er tijd en energie in stopt, wordt barging interessant. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor je organisatie. Het opent deuren. Omdat we onze trucks ergens anders kunnen inzetten, benutten we onze capaciteit beter, en voldoen we beter aan de klantvraag.”
Den Hartogh neemt sinds 2023 deel aan het Modal Shift programma en heeft zich ten doel gesteld om 50-100 TEU per maand te shiften van de weg naar het water op de corridor Rotterdam – Antwerpen. Aan dat doel werkt Den Hartogh samen met ketenpartners zoals Danser, RBC Botlek, BNFW Antwerp, Deepsea terminals Maasvlakte.
Ten opzichte van 2022 heeft Den Hartogh in 2023 een groei van 26% gerealiseerd in het aantal barge verschepingen. Daarmee was 2023 een recordjaar. Inmiddels is Den Hartogh hard op weg om dat record in 2024 weer te verbreken.