Van den Bosch blijft logistieke stromen innoveren – op duurzame wijze
Als The Supply Changer in Bulk, zit innovatie bij Van den Bosch in het DNA. Met elke zet bewijst het bedrijf steeds weer dat je de supply chain op een nóg slimmere manier kan benaderen – met grootse resultaten. Ze noemen zich dan ook graag “The Supply Changer in Bulk”. Hoe bereik je zulke successen in logistiek? Hans Kanters, Procurement Director bij Van den Bosch is hierover aan het woord.
Hij introduceert de kernactiviteiten van het bedrijf. “Wat wij doen is intermodaal transport. We vervoeren ‘natte’ en ‘droge’ bulkproducten, zowel levensmiddelen als non-food. Wel 90% van onze activiteit gebeurt gecombineerd, oftewel: intermodaal.” Een indrukwekkend cijfer, aangezien het merendeel van het internationaal transport een sterke focus op vrachtwagenvervoer kent.
Verder ontwikkelen naar voordelen
Hans legt uit hoe ze tot dit bijzondere resultaat komen. “We zijn in onze aanpak erg gefocust op innovatieve totaaloplossingen in de supply chain van onze klant. Daarbij maken wij in vrijwel alle gevallen mede gebruik van treinen en boten. Onze opdrachtgevers zijn vaak grote multinationals met hoge eisen op het gebied van leveringsbetrouwbaarheid en flexibiliteit.
In feite zijn wij, als supply chain specialist, continu bezig hoe wij de lading voor onze opdrachtgevers zo efficiënt mogelijk kunnen bewegen tussen laad- en loslocaties. Als het ware zijn wij een pijplijn voor onze klant die ze naar behoefte kunnen inregelen. “
Hans legt meer uit over hun logistieke processen. “Alle transportstromen gaan vrijwel altijd over grote afstand; internationaal en zelfs intercontinentaal. Een goede logistiek dienstverlener kan deze goederenstromen efficiënt en duurzaam verantwoord met elkaar verbinden. Daarom maken wij op intermodaal gebied gebruik van álle modaliteiten, en laten we ook beschikbare alternatieve mogelijkheden niet onbenut om zaken te optimaliseren.”
Een werkwijze die loont
Eén daarvan is de Wenen/Boedapest corridor, die Van den Bosch samen met Joint Corridors vorm geeft. Hans legt uit welke winst deze samenwerking oplevert. “Door met partijen krachten te bundelen, voorkomen we vele onnodige kilometers en lege transportbewegingen. Daar ligt namelijk veel winst voor het milieu, maar ook voor de efficiëntie en kwaliteit van ons werk“.
Hans vervolgt met meer voordelen die het bedrijf behaalt. “We zijn met intermodale oplossingen minder afhankelijk van brandstof, ons transport is flexibeler en de beschikbaarheid van chauffeurs én hun loonkosten heeft veel minder invloed op ons concept. Daarnaast kunnen we beter anticiperen op schommelingen in de markt, wat de duurzaamheid, efficiëntie en rentabiliteit alleen maar ten goede komt. Kort samengevat: deze werkwijze loont op commercieel vlak én in duurzaamheid.”
De keuze naar een succesvolle toekomst
Hans heeft een duidelijke visie voor de toekomst. “Als ik andere bedrijven mag adviseren, zou ik zeggen: kijk ook eens naar de mogelijkheden van modal shift. Maak gebruik van die alternatieve modaliteiten naast vervoer over de weg. Bekijk je supply chain goed en bouw de nodige zekerheden in. Meet de resultaten en gebruik deze kennis om door te ontwikkelen, maar ook om je klanten te overtuigen van het succes van intermodaal vervoer. Er heerst nog veel koudwatervrees voor gecombineerd vervoer, en dat is zonde, want het biedt juist veel voordelen. “
Tot slot concludeert Hans: “de modal shift is echter ook een mental shift en klanten moeten daarin worden begeleid. Wanneer dit goed gebeurt, zijn er bij modal shift alleen winnaars. Dat zien we in de praktijk ook, want daar blijft de groei gestaag aanhouden. Dat leidt ook tot steeds weer nieuwe mogelijkheden in de markt.
Ik zou er in ieder geval heel blij van worden als producenten de uitdaging aan durven gaan en overstappen. Daarnaast weet ik pertinent zeker dat deze bedrijven de voordelen ook ervaren, zodra ze de eerste resultaten zien.”