De modal split biedt kansen voor een duurzamer en efficiënter goederenvervoer via weg, water en spoor. Toch zijn er uitdagingen. Lees hoe evofenedex en Joint Corridors Off-Road, hiervoor oplossingen zien.
Vervoerend en verladend Nederland staat voor een uitdaging: de modal split. Het concept dat gaat over de verdeling van het totale transport over verschillende modaliteiten, zoals weg, binnenvaart en spoor,en dat kansen biedt voor een duurzamer en efficiënter vervoer. Echter, om deze kansen te benutten, is vaak een modal shift nodig: een actieve verschuiving van transport via de weg naar duurzamere alternatieven. Dit proces brengt niet alleen voordelen, maar ook uitdagingen met zich mee. In een recent gesprek tussen Aguinaldo Lyra, van evofenedex en Babiche van de Loo van Joint Corridors Off-Road, werden deze complexe dynamiek en de mogelijke oplossingen, uitgebreid besproken.
Files en kosten
“Als iedere minuut in de file staan veel geld kost, moeten we echt wakker worden”, stelt Aguinaldo, verwijzend naar de immense economische impact van filevorming op de A15 en op andere drukke wegen. Voor veel bedrijven, zoals supermarktdistributeurs, kan een fileketen zelfs de gehele levering verstoren. “Iedere vrachtwagen die langer stilstaat, kost niet alleen geld, maar beperkt ook de capaciteit die we zo hard nodig hebben”, aldus Aguinaldo. Babiche vult aan: “het probleem ligt niet alleen bij de kosten, maar ook bij de maatschappelijke schade, zoals verkeersongelukken, geluidsoverlast en gezondheidsschade door uitstoot. Als we blijven vasthouden aan enkel transport over de weg, lopen we steeds verder achter de feiten aan.” Volgens Babiche moeten de supply chain partijen samen meer aandacht besteden aan de verborgen kosten van weg transport, zoals aan chauffeurs met onbetaalde wachttijden en aan planningsproblemen die de operationele efficiëntie belemmeren.
Planning en samenwerking
Babiche benadrukt het belang van een goed georganiseerde logistieke planning als sleutel tot een succesvolle modal shift. Als voorbeeld neemt ze fruitimporteurs die vaak worstelen met tijdsgevoeligheid en met een piekdruk op maandagochtend. Volgens haar kan een beter gebruik van binnenvaart in bepaalde gevallen uitkomst bieden. “Reefercontainers (koelcontainers) komen bijvoorbeeld op donderdag en vrijdag aan op de Maasvlakte en worden vervolgens op maandagochtend, allemaal op hetzelfde moment over de weg, naar de distributiecentra gebracht. Het gevolg is dat talloze vrachtwagens op maandagochtend op de Maasvlakte staan te wachten op hun lading, terwijl er ook gebruik gemaakt kan worden van binnenvaartschepen die al op zondagavond op de Maasvlakte laden en zo op maandagochtend beschikbaar zijn voor last mile transport. Op deze manier kun je met voldoende planning veel oplossen. Als bedrijven dit systematisch aanpakken, hoeven tijdsdruk en verslechterde productkwaliteit, geen obstakels te zijn.”
Kosten: een twistpunt
Ondanks de potentiële voordelen blijft de prijsstelling van alternatieve modaliteiten een knelpunt. Volgens Babiche is er vaak sprake van een eenzijdige focus op transportkosten, terwijl de bredere supply chain kosten buiten beschouwing blijven. Bijvoorbeeld bij de inzet van binnenvaart. ”Als een bedrijf zijn containers via de weg laat komen, moet de expeditieafdeling tot laat in de avond werken, omdat niet duidelijk is wanneer de containers precies zullen aankomen. Via binnenvaart kunnen ze alles afronden voor 14.00 uur. Dit omdat de containers al dichtbij zijn en zich slechts op 15-30 minutenafstand van het distributiecentrum bevinden. Dat is een enorme kostenbesparing die vaak niet wordt meegerekend”, stelt Babiche. Aguinaldo sluit zich hierbij aan en wijst op het belang van een mentale shift bij bedrijven. “Veel bedrijven zien spoor en binnenvaart nog steeds als duurder, terwijl dit beslist niet altijd het geval is. Zeker op lange afstanden zijn er vaak juist financiële voordelen. Maar de grootste drempel is vaak dat ze überhaupt niet willen praten over alternatieven.”
Samenwerking als sleutel
Een belangrijk thema in het gesprek is samenwerking. Babiche benadrukt: “je kunt dit niet alleen doen. Bedrijven, transporteurs en beleidsmakers, moeten samen aan tafel om te kijken wat er mogelijk is. Een goede samenwerking kan niet alleen de kosten, maar ook de weerstand verminderen.” Aguinaldo ziet ook kansen in het gebruik van nieuwe technologieën, zoals Routescanner, een tool die inzicht geeft in de kosten en de CO2-uitstoot van verschillende transportmodaliteiten. “Het is belangrijk data te gebruiken om bedrijven te overtuigen, maar uiteindelijk draait het om persoonlijk contact en advies. Dat is wat bedrijven écht over de streep trekt.” Het gesprek tussen Aguinaldo en Babiche laat zien dat de modal shift geen eenvoudige opgave is. De combinatie van kostenoverwegingen, planningsuitdagingen en mentale barrières, maakt het een complex proces. Toch is er hoop; met betere planning, innovatieve tools en een sterke focus op samenwerking, kunnen bedrijven in Nederland een grote stap zetten richting een duurzamere en efficiëntere toekomst. Zoals Babiche treffend concludeert: “de modal shift gaat niet alleen over transport. Het gaat over de toekomst van onze hele supply chain.”
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
Deze voucherregeling stelt bedrijven in staat om, geheel kosteloos, te inventariseren of eenoverstap naar spoor of binnenvaart, kansrijk kan zijn om duurzamer en/of goedkoper transport te realiseren. De adviseurs van evofenedex en Joint Corridors Off-road werken hier nauw met elkaar in samen.
MEER INFORMATIE (HTTPS://WWW.EVOFENEDEX.NL/ACTUALITEITEN/PROFITEERVAN-DE-VOUCHERREGELING-MODAL-SHIFT-IN-ZUID-HOLLAND)
Bron: EVOFENDEX