Bron: Schuttevaer
Van de ruim 200.000 ton uien die jaarlijks vanuit de fabriek van MSP Onions hun weg naar afnemers in 84 landen vinden, wordt zeker 90 procent via de haven van Vlissingen vervoerd. Over vervoeren via die haven is directeur Lindert Moerdijk zeer te spreken, net als over het potentieel dat er nog ligt voor zijn bedrijf en andere verladers.
Wat nu MSP Onions is, begon toen de gebroeders Moerdijk zo’n 70 jaar geleden een loonbedrijf voor agrarische dienstverlening oprichtten. Daaruit vloeide het sorteren, verpakken en aan exporteurs verkopen van uien voort. Vijftien jaar geleden ging het bedrijf zelf exporteren. Anno 2025 staat de derde generatie aan het roer en is MSP Onions ‘in de uiensector met afstand het meest innovatieve bedrijf van Europa’, stelt directeur Moerdijk. De uien die van boeren in de Benelux en Duitsland naar het Zeeuwse Nieuwdorp komen om te worden schoongemaakt, geselecteerd en verpakt, vinden inmiddels hun weg naar 84 landen.
Geautomatiseerde fabriek
Een sleutelrol in het bedrijf wordt vervuld door de volledig geautomatiseerde fabriek die 2020 in gebruik werd genomen. MSP Onions heeft daarmee ingespeeld op verduurzaming en steeds strengere regelgeving voor uientelers. ‘Omdat landbouwers hun gewassen steeds minder mogen bespuiten, is de kwaliteit omlaag gegaan. Dat hebben we opgevangen met onze fabriek, waar zowel het schoonmaken en de selectie als het verpakken en het interne transport helemaal autonoom gaan. Dit geeft ons 99,99% zekerheid over de selectie van de uien en het proces verloopt ook nog eens vrij van afvalstoffen’, legt Moerdijk uit.
Arbeid is in de uiensector een belangrijke factor in het totale kostenplaatje, maar in de fabriek in Nieuwdorp werken slechts zes mensen. En om dat in perspectief te plaatsen: er gaat jaarlijks meer dan 200.000 ton uien vanuit die fabriek de wereld in. En 90% daarvan gaat in schepen, zowel binnen- als zeevaart. Veelal in samenwerking met rederijen die in Vlissingen depots hebben waar MSP kan aanleveren en uithalen.
Vlissingen versus Rotterdam
Moerdijk is enthousiast over de mogelijkheden die Vlissingen biedt in vergelijking met de grote zeehavens in de buurt. ‘In het hoogseizoen zetten wij soms wel 300 reefercontainers vol uien per week aan boord. Per vrachtwagen kunnen we 10 van die containers per dag naar Vlissingen brengen, maar als we naar Antwerpen of Rotterdam moeten rijden, zijn dat er maar twee per dag. Vervoeren via Vlissingen is voor ons veel beter te managen dan via Rotterdam of Antwerpen, waar het qua wachttijden en organisatie vaak een nachtmerrie is op de terminals. In Vlissingen melden we gewoon een batch aan en als we dat zelf goed doen, weten we ook zeker dat het verder goed wordt geregeld.’
Importcontainers
De producten van MSP Onions gaan dus de hele wereld over, naar landen waar wel behoefte is aan uien, maar waar ze weinig of niet worden geproduceerd. Dat geldt andersom natuurlijk ook voor bijvoorbeeld fruit dat wij hier graag eten en in Midden-Amerika wordt geteeld. Dat gegeven op het gebied van vervoer komt de bedrijfsvoering ten goede, legt Moerdijk uit. ‘Fruitcontainers die in Vlissingen worden gelost, worden gevuld met onze uien en gaan daarna snel de zee weer op. Omdat wij als uiensector kunnen inspelen op het overschot aan importcontainers in Nederland, kunnen we ook de tarieven voor onze producten scherp houden.’
Het vervoer van de fabriek in Nieuwdorp naar de haven gaat, net als de aanvoer van de uien, over de weg. En hoewel het meeste transport daarna over water gaat, valt daar nog wel wat in te winnen. Zo kreeg MSP Onions recent een modal shift-subsidie toegekend voor vervoer tussen Vlissingen en Rotterdam. ‘Wij zijn er voorstander van om zoveel mogelijk per binnenvaart te doen. Deze subsidie helpt ons om dat nog meer te doen. Ook in de gevallen dat wegvervoer een alternatief kan zijn. Doordat wij pakketten en volumes bundelen, bijvoorbeeld door ladingen voor Afrika en Azië op hetzelfde schip te zetten, wordt het voor zo’n rederij nog interessanter om ons te faciliteren’, aldus Moerdijk.
Scenario’s goed doorrekenen
Er zit wat Moerdijk betreft nog veel meer lading voor de scheepvaart aan te komen. Volgend jaar neemt MSP Onions een nieuwe fabriek in gebruik waarmee de productiecapaciteit wordt verdubbeld. Dat die uien via Vlissingen de wereld over zullen gaan, staat voor Moerdijk wel vast. Sterker nog: hij raadt andere Zeeuwse verladers aan ook eens naar die haven te kijken, en dan wel met realiteitszin. ‘Veel verladers maken hun berekeningen op basis van de beste scenario’s in Rotterdam en Antwerpen. Als je een container voor 350 euro naar Rotterdam kunt rijden, moet je ook twee of drie wachturen bij de terminal meerekenen. En dan kom je al snel tot de conclusie dat de barge via Vlissingen eigenlijk voor heel Zeeland de betere oplossing is. Bovendien kun je er perfect op plannen. Er is in Vlissingen geen congestie of oponthoud, dus de aanvoer verloopt super. De operationele voordelen zijn enorm. Ik denk dat die door veel partijen enorm worden onderschat.’
Vraag het chauffeurs
Bang dat er een dusdanige run op Vlissingen komt dat er alsnog congestie en oponthoud ontstaan, is Moerdijk allerminst. ‘De lijnen zijn kort en er zit nog heel veel potentie in die haven. Ik raad iedereen aan om het vooral eens een keer te proberen. En vraag dan maar aan je chauffeurs wat het beste werkt, Vlissingen of Rotterdam en Antwerpen. Ik ken het antwoord al en het is een wereld van verschil. Ik hoop dat meer rederijen de exportkracht van Vlissingen gaan zien, zodat ze daar importpakketten aan gaan koppelen en er meer rechtstreekse diensten komen. Dat is waar we uiteindelijk voor gaan.’