© Hollandse Hoogte / Siebe Swart luchtfotografie
Het Joint Corridors Off-Road programma is één van de partners van de Lean & Green Summit op 27 november 2024 in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Een deel van het vervoer van de weg verplaatsen naar het water of spoor draagt bij aan CO2-reductie. We gingen in gesprek met Frans van den Boomen, programma activator bij het programma.
Joint Corridors Off-Road is een programma van de Topsector Logistiek. “We richten ons op het versterken van de concurrentiekracht van multimodaal goederenvervoer”, vertelt Frans van den Boomen. “Op de eerste plaats willen we het multimodaal goederenvervoer voor bedrijven toegankelijk maken en eenvoudig in gebruik.”
Multimodaal transport
Bij multimodaal transport maak je een combinatie van meerdere modaliteiten. Het is heel gangbaar om met een vrachtwagen te transporteren. Bij multimodaal goederenvervoer kies je er bewust voor om een deel van de trajecten te doen via het water of het spoor. Uiteraard liggen niet alle bedrijven aan het water of aan het spoor, dus een deel voor- en natransport via de weg blijft ook hier noodzakelijk.
Multimodaal goederenvervoer binnen ons programma is voornamelijk gericht op containerlogistiek en internationale stromen van en naar de Noordzeehavens en het Europese achterland. “Voor binnenlandse distributie blijft vervoer over de weg de meest gangbare oplossing vanwege de relatief korte afstanden met korte bestel- en levertijden en vaak beperktere zendingsgrootte.
Overslagterminals
Van den Boomen vertelt verder: “Voor vervoer van en naar de zeehavens is binnenvaart een voor de hand liggend alternatief voor wegtransport. Dus in plaats van met een vrachtwagen vanuit een plaats in Nederland naar een zeehaven te rijden, kun je veelal de keuze maken voor een binnenvaartschip. In het Nederlandse achterland zijn zo’n veertigtal containeroverslagterminals naar de binnenvaart.”
Voor treinen zijn er minder overslagterminals in het achterland. Het spoor leent zich meer voor trajecten dieper Europa in. Het spoor loopt wel door naar de zeehaven, zodat producten vanuit bijvoorbeeld Italië of Polen met de trein naar de zeehavens in Amsterdam, Moerdijk, Rotterdam of Vlissingen gebracht kunnen worden, en van daaruit verder de wereld in of omgekeerd.
Samenwerken
Voor transport via water of spoor moeten bedrijven samenwerken. “Wegtransport is een hele mooie modaliteit. Het is heel flexibel en eenvoudig om een vrachtwagen in te zetten. Dat kan in principe ieder bedrijf. Om een vrachtwagen in beweging te krijgen, heb je niet hele grote volumes nodig.” Bij een trein of een schip is dat wel anders. Van den Boomen licht toe: “Kijk je naar een trein, dan heb je het over een volume van een veertigtal vrachtwagens. Het volume van een binnenvaartschip komt overeen met vijftig tot honderd, soms wel tweehonderd vrachtwagens.” Dat kun je dus niet alleen doen. In de containerlogistiek heb je elkaar nodig.
Het samenwerken gaat verder dan alleen volumes bundelen. “We stimuleren ook dat de bedrijven hun kennis en ervaringen meenemen en delen. Ze maken samen de Joint Corridor, het multimodale transportproduct, beter. Bijvoorbeeld op het gebied van het opstarten, opschalen, opschonen en digitaliseren van het goederenvervoer op de corridor.”
Beschikbaarheid en schaalbaarheid
Multimodaal goederenvervoer toegankelijker en eenvoudiger maken, doet Joint Corridors Off-Road allereerst door zich te richten op beschikbaarheid en schaalbaarheid, vertelt Van den Boomen. “Dat is ook het economische belang. Als de bedrijven er samen voor zorgen dat er voldoende en betrouwbare afvaarten en vertrekken zijn, wordt het een goed en aansprekend product. Eén afvaart of één trein in de week is in de regel niet voldoende, meerdere vertrekken en aankomsten in de week, idealiter dagelijks, is de wens. Als je eenmaal met elkaar een goed product hebt staan, vinden meer bedrijven dat een prima alternatief voor wegvervoer. En dan ga je verder opschalen. Dan kun je ook steeds slimmer en efficiënter met alle betrokkenen gaan samenwerken. Je kunt dan ook vaker gaan varen of meer vertrekken en aankomsten met de trein hebben en betere afspraken maken. Wat het weer een interessanter product maakt.”
Maatschappelijke waarde
Naast de economische waarde heeft multimodaal goederenvervoer ook een duidelijke maatschappelijke waarde. Overstappen op multimodaal vervoer heeft direct impact op de duurzaamheid en leefbaarheid op de CO2-reductie. Als de volledige capaciteit op de Joint Corridors benut wordt, dan zorgt dat voor meer dan 900.000 ton CO2-besparing. Ook heeft het impact op mobiliteit en bereikbaarheid. “We willen de doorstroom op de wegen verbeteren. We willen de druk van de weg afhalen door het mogelijke deel te verplaatsen naar water en spoor. Zodat het op de weg beter doorstroomt, we minder congestie hebben, minder files. Daarnaast hebben we te maken met vergrijzing, waardoor er ook een chauffeurstekort gaat ontstaan als we niet veranderen. Ook daarom is het goed om te kijken welke vervoersstromen verplaatst kunnen worden.” Met het programma worden jaarlijks zo’n 450 miljoen transportkilometers over de weg bespaart.
Markt laten groeien
Tijdens de Lean & Green Summit is Joint Corridors Off-Road met een stand aanwezig. Daarnaast verzorgen zij een break-outsessie. “Daarin laten we zien hoe we de markt van multimodaal goederenvervoer willen laten groeien. Tegen de achtergrond van groeiende goederenstromen, toenemende klimaatmaatregelen, toenemende congestie op de Nederlandse autowegen, gebrek aan ruimte en een vergrijzend personeelsbestand.” Joint Corridors Off-Road wil de markt laten groeien door bedrijven te bereiken in hun eigen omgeving met voorlichting op bedrijventerreinen.
“In samenwerking met de regio’s hebben we op basis van data-analyses en regionale marktkennis de meest kansrijke clusters van bedrijventerreinen geselecteerd. Dit omvat 63% van het totaal. We delen de voordelen en succesverhalen van deelnemers aan de Joint Corridors. We maken ook inzichtelijk hoeveel reistijd een vrachtwagen heeft vanaf dat specifieke bedrijventerrein tot overslagterminals in de omgeving, en dus tot duurzaam multimodaal goederenvervoer. Meestal minuten in plaats van uren tot de zeehavens of dagen tot het Europese achterland.”
Volgens Van den Boomen is het nu een perfect moment om over te stappen op multimodaal goederenvervoer. “De economie is momenteel iets afgekoeld. Daarom is er juist nu ruimte om eens kritisch naar je processen te kijken en ook open te staan voor andere mogelijkheden van goederenvervoer. Als de economie straks weer aantrekt, is er minder of geen tijd voor reflectie op de eigen transportprocessen. Bovendien biedt multimodaal goederenvervoer nieuwe vormen van flexibiliteit met nieuwe mogelijkheden voor efficiencyverbetering in de planning en uitvoering van bedrijfsprocessen. Hiermee kunnen bedrijven slim verduurzamen, schokken opvangen en hun waardeketens klaarmaken voor de toekomst.
Waarom partner van de Lean & Green Summit?
Dat is eigenlijk heel natuurlijk gegroeid, vertelt Van den Boomen. “Joint Corridors Off-Road is ooit begonnen onder de vleugels van Lean & Green. Nu is het een zelfstandig programma onder de Topsector Logistiek, maar we delen dus hetzelfde DNA. Vaak zitten mensen die iets willen op het gebied van duurzaamheid wat geïsoleerd binnen hun eigen bedrijf. Wij willen graag een ‘veilige’ plek zijn, een vrijplaats waar je gelijkgestemden kunt ontmoeten. Waar je van elkaar kunt leren, elkaar kunt inspireren en ook samen kunt kijken hoe je met elkaar kunt optrekken. Lean & Green is ook zo’n plek.”
Lean & Green Summit
Met het Lean & Green- programma werken we samen met de logistieke sector aan een groenere wereld, het is 5 voor 12, dus Act now!
Steeds meer bedrijven en organisaties in de logistieke sector weten het programma te vinden en willen zich tijdens de Lean & Green Summit laten informeren, inspireren en motiveren om nog verder te gaan en meer resultaten te behalen met het verduurzamen van hun bedrijf.
Meer informatie over de Lean & Green Summit 2024 of meteen inschrijven? Ga naar onze website.
Wil je meer informatie over het programma Lean & Green? Kijk dan op de website van Lean & Green of neem contact op met Jan van Nunen.