Overstap naar Supply Chain Valley: een logische keuze

18 Nov 2024

De keuze voor Supply Chain Valley is bewust gemaakt, omdat dit netwerk de belangen behartigt van het hele logistieke ecosysteem in Limburg en de grensregio. Samenwerking en het bundelen van krachten staan hier centraal. Binnen Supply Chain Valley werken bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en andere partijen aan gezamenlijke doelen op het gebied van modal shift, mobiliteit en infrastructuurverbetering. Dit maakt Supply Chain Valley de perfecte match voor de ambities van Joint Corridor Off Road en biedt een uitstekende basis om gezamenlijk de logistieke uitdagingen in de regio aan te pakken en innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

Bedrijven stimuleren om de modal shift te omarmen

Onze aanpak om bedrijven aan te moedigen voor modal shift, begint bij het laten zien van de voordelen. Door hen inzicht te geven in de vermindering van hun carbon footprint, krijgen zij de kans om deze besparingen direct in hun CSRD-rapportage op te nemen, wat hen een concurrentievoordeel oplevert. Daarnaast biedt modal shift kostenbesparingen: door bijvoorbeeld containers via regionale barges te lossen, worden transportkosten verlaagd en logistieke processen efficiënter. Deze aanpak speelt bovendien in op het chauffeurstekort, waardoor bedrijven verzekerd zijn van een constante aan- en afvoer van goederen via waterwegen. En om de overstap nog aantrekkelijker te maken, kunnen verladers en expediteurs gebruikmaken van de modal shift-subsidieregeling, waarmee zij financieel worden ondersteund om deze verduurzamingsslag te maken.

De stand van zaken in de joint corridors in Limburg

Op dit moment beschikt Limburg over 11 binnenhavens en 5 railterminals, van waaruit diverse bestemmingen in Nederland en Europa worden bediend. Door verladers gezamenlijk volumes te laten bundelen, ontstaan nieuwe vervoerscorridors of worden bestaande corridors opgeschaald. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de Limburg Express: een succesvolle samenwerking tussen Hutchison Ports Venlo en Barge Terminal Born, die samen met Hutchison Ports Europe Intermodal en de Danser Group de krachten hebben gebundeld. Door initiatieven zoals Fixed Window en het Barge Transferium Maasvlakte (BTM) is een betrouwbare planning op de Maasvlakte gerealiseerd, waardoor verladers meer zekerheid hebben.

Een ander mooi voorbeeld is de Maas-Roer Corridor, een bargeverbinding tussen Rotterdam, Alblasserdam, Venray en Roermond. BCTN biedt hier de keuze om direct van en naar Venray en Roermond te varen, of via hun hub in Alblasserdam, afhankelijk van de loslocatie in Rotterdam. Het voordeel van de hub is dat goederen via verschillende corridors binnenkomen die vaste slots hebben op diverse terminals. Deze verbinding, die vier keer per week (acht keer retour) vaart, neemt jaarlijks 42.500 vrachtwagens van de weg en bespaart daarmee 15.500 ton CO₂. Ook zijn er meerdere succesvolle treinverbindingen opgezet, zoals de JoPoCus Express (Venlo – Polen) en de JoITCus Express (Venlo – Italië), waarbij volumes van verschillende verladers worden gebundeld om de wegen te ontlasten.

Uitdagingen bij de modal shift

Een van de uitdagingen is dat bedrijven bij economische tegenwind vaak voor de laagste prijs kiezen in plaats van duurzaamheid, wat kan leiden tot een ‘reverse modal shift’ en dus weer meer wegvervoer. Daarnaast spelen zowel landelijke als gemeentelijke beleidskeuzes een rol: terwijl er landelijk €49 miljoen beschikbaar is als subsidie om de modal shift te stimuleren, kiezen sommige gemeenten ervoor om hun afval per vrachtwagen naar verbrandingsovens te vervoeren, simpelweg omdat dit een paar cent goedkoper is dan vervoer per barge of spoor. Deze tegenstrijdige keuzes bemoeilijken de overstap naar duurzame logistieke alternatieven.

De focus op specifieke bedrijventerreinen in Limburg

De aandacht ligt op de tien grootste bedrijventerreinen in Limburg. We hebben hiervoor contact opgenomen met de parkbeheerders en gevraagd om tijdens regionale bijeenkomsten aanwezig te mogen zijn. Tijdens deze sessies geven we presentaties waarin we de voordelen van modal shift toelichten en bedrijven informeren over de beschikbare modal shift-subsidie, die de overstap zowel financieel als praktisch aantrekkelijker maakt. Hiermee hopen we een belangrijke impuls te geven aan de verduurzaming van de logistieke sector in Limburg.