Verbeter de communicatie met de terminals en de gemeenten

24 nov 2025

Familiebedrijf Hovetra is een 90-jarige Rotterdamse transportonderneming gespecialiseerd in het vervoer en de handling van bulkproducten. De kleinkinderen van de oprichter, Sjany en Arie van der Hoeven, vormen inmiddels de directie. In 2023 startte het bedrijf met het Modal Shift Programma.

Aanleiding modal shift

Sjany van der Hoeven (Directeur): “Wij vervoeren alleen voedingsmiddelen, bijvoorbeeld zeecontainers met rijst, die binnenkomen in de Rotterdamse haven en dan getransporteerd naar een opslag in Dordrecht. Daar legen we de containers boven een put of in de opslaghal. Daarnaast vervoeren we bulkcontainers met tarwebloem, rijstebloem of andere poedervormige levensmiddelen. Vroeger gingen alle containers over de weg. Maar de containers zijn te zwaar voor een LZV, terwijl we wel elk uur een container moeten aanleveren in de fabriek, anders komt die tot stilstand. Dus gingen we ze voorhalen, hier in Rhoon op ons terrein plaatsen en dan één voor één naar de klant brengen. Voor dat heen en weer zochten we een alternatief.”

“Dat alternatief vonden we in een verbinding over het water,” zegt IT-specialist Perry van den Brule. “Eerst hebben we dat in een pilot uitgeprobeerd. Via een lichter transporteerden we de containers vanaf de ECT Delta naar verschillende inland terminals, waar de lege containers na lossing via dezelfde terminal weer retour gingen naar ECT Delta. Toen dat er goed uitzag, hebben we met logistiek makelaar Babiche van de Loo een plan ontwikkeld voor opschaling in twee jaar.”

Merken jullie verschil?

“Enorm! De modal shift naar het water scheelt niet alleen veel wegkilometers, maar ook mogelijke vertragingen door verkeersdrukte, en werkdruk voor onze chauffeurs, die in de nieuwe situatie alleen het laatste stuk van de inland terminal naar de klant rijden. Daarnaast zullen bedrijven in de nabije toekomst moeten voldoen aan de CSRD. De modal shift kun je daarin opnemen, omdat de modal shift aanzienlijk CO₂ bespaart.”

Hoe hebben jullie je doel zo snel weten te bereiken?

Van der Hoeven: “Een strakke planning is cruciaal. Wij ontvangen de planning van een partij best ver van tevoren. Dat is het moment waarop we kunnen afstemmen met de lichter terminals wanneer ze plek hebben. En dan volgt er het nodige papierwerk zodat we op het afgesproken moment kunnen lossen. Sommige klanten regelen zelf de barge, voor anderen doen wij dat.”

Hobbels

“In het begin ging het niet helemaal goed,” zegt van der Hoeven. “We kregen onverwacht een heel hoge rekening van een inland terminal. Onze lege containers hadden er te lang gestaan, omdat er in de communicatie iets was misgegaan. Aan die demurragekosten waren we de hele subsidie van het Modal Shift Programma kwijt. Dus nu houden we heel goed in de gaten waar en wanneer de lege containers precies gelost worden om vervelende verrassingen te voorkomen.”

Dat is wel zuur. Wat heeft het programma jullie verder opgeleverd?

“Het Modal Shift Programma maakt het gemakkelijker om de stap te zetten van weg naar water,” stelt Van den Brule. “En dat maakt het lossen en transporteren van de Maasvlakte naar Dordrecht gemakkelijker. We hebben minder last van het chauffeurstekort, er is minder werkdruk voor onze eigen chauffeurs en we kunnen het hele stuk vanaf de ECT Delta door de Botlektunnel over de weg overslaan.”

Van der Hoeven vult aan: “We gaan hier zeker mee door, want het levert ons veel op en heeft nog meer potentie. Binnen een jaar hadden we ons doel al bereikt dat we voor twee jaar opgegeven hadden.”

Welke verbeterpunten zien jullie?

“Maak het iets gemakkelijker om van koers te veranderen, als dat gaandeweg het traject noodzakelijk blijkt.” Van den Brule wijst op de switch van samenwerking na de miscommunicatie over de demurragekosten en noemt als tweede voorbeeld een koerswijziging bij een partner: “Van HDR in ’s-Gravendeel kregen we recent het bericht dat ze de samenwerking moeten stoppen, omdat hun gemeente het stapelen hoger dan twee containers heeft verboden. Daardoor is het voor hen onrendabel om met ons door te gaan. Zo’n besluit is geen goed nieuws voor de modal shift. Dus dat is nog een verbeterpunt: zorg ervoor dat gemeenten ook snappen wat er nodig is voor de modal shift, zodat ze dat mogelijk maken, in plaats van tegenwerken. Het is natuurlijk wel gek als de provincie dit stimuleert en de gemeente het vervolgens weer ontmoedigt.”

Wat verwacht je in dat opzicht van het Modal Shift Programma?

“Wij zijn blij met de subsidie en ook met de rol van de logistiek makelaar,” besluiten ze in koor. “Babiche heeft ons geholpen met het plan, en denkt mee over oplossingen als we ergens tegenaan lopen, zoals die verandering van samenwerking. Ze knoopt de relaties aan elkaar en daarmee creëert ze nieuwe mogelijkheden voor ons. Wij zijn als transporteur echt afhankelijk van beschikbaarheid van de terminals. Maar zij doen niet de aanvraag voor het Modal Shift Programma. Dat verloopt via ons. Wellicht helpt het als er meer rechtstreekse communicatie is tussen de terminals en het programma, zodat ze beter snappen waarom dit noodzakelijk is en welke rol zij zelf spelen. Dat geldt ook voor de communicatie met gemeenten. Maak de modal shift mogelijk!”