Efficiënter werken, kosten besparen, CO₂-uitstoot verlagen en zelfs volledig emissieloos in 2030
Al 52 jaar in het vak, en inmiddels beschikt Waalhaven Group BV over 7 eigen operationele terminals: 3 voor lege containers en 3 voor volle containers en 1 in aanbouw, op de Maasvlakte naast de Euromax terminal. Daarnaast heeft het bedrijf een vertakking die het vervoer van de containers van klanten organiseert. Kortom: veel grote verantwoordelijkheden, waarin vervoer over het water een centrale rol speelt. Ronald Stegeman, Commercial Manager vertelt namens Waalhaven Group B.V. hoe multimodaal transport bijdraagt aan hun successen.
Meer vervoer over het water
Hij begint met uitleg van de werkzaamheden. “Containervervoer kan over de weg en over het water.” Onze voorkeur is uiteraard om dit via het water te organiseren en over onze eigen terminals in Born, Waalhaven en de Botlek. Momenteel vervoeren we 70% tot 80% van onze containers over het water. Daarnaast werken wij ook met gevaarlijke stoffen op onze BRZO vergunde Waalhaven Botlek Terminal. “Hier moet, vanzelfsprekend, nauwkeurig mee worden omgegaan. Gelukkig is vervoer over het water uitstekend geschikt voor gevaarlijke stoffen.” Deze tankcontainers vervoeren wij tussen de Botlek en Maasvlakte via o.a de Rotterdam Corridor/intercity barge.
Waarom vervoer over het water de voorkeur heeft? Dat legt Ronald uit. “We vervoeren graag over water om demurrage en wachttijden op de deepsea terminals te voorkomen en dragen bij aan een duurzamer vervoer van first of last mile. Opslagkosten van een containers op een inland terminal is vele male goedkoper dan op de Maasvlakte.” Daarnaast heeft de Rotterdam Corridor of Intercity barge, een samenwerking tussen Hutchison Port Europe Intermodal en Danser, vaste windows op de 2de Maasvlakte en inland terminals van ons, waardoor wij een grote betrouwbaarheid kunnen leveren aan de supply chain van onze klanten. Ook maken we onze processen efficiënter en de werkwijze “duurzamer”.
Van doelen naar resultaten
Zo werkt Waalhaven Group aan duurzaamheidsdoelen van de klant, maar ook aan eigen duurzaamheidsdoelen: het bedrijf wil in 2030 volledig emissievrij opereren.
Waalhaven Group houdt zich dan ook flink bezig met enthousiasmeren over multimodaal transport, vertelt Ronald. “Onze focus voor komende tijd ligt ook op het aansporen van transportondernemingen om de containers via onze terminals op te halen of in te leveren, zodat zij efficiënter kunnen werken, minder te maken hebben met de wachttijden van de 2de Maasvalkte en de extra piekbelasting op de verschillende terminals. Ondertussen kunnen we onze kades zelf efficiënter indelen, wat resulteert in betere doorstroming op de inland terminal. Al met al zijn er dus ontzettend veel voordelen”.
Het belang en de toekomst van Multimodaal transport ziet Waalhaven Group erg positief in. “Multimodaal transport is hartstikke belangrijk; het is daarom ook onderdeel van onze missie en visie. Met onze doelstelling om emissievrij te zijn in 2030, moeten wij blijven focussen op het inzetten van de binnenvaart. Dat doen wij dan ook met enthousiasme.”