Weg met filefrustratie: breng goederenvervoer in beweging met Truck Tijd Reductie

08 dec 2025

Het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven staat al maanden onder zware druk. Chauffeurs en planners verliezen dagelijks kostbare uren door lange wachttijden bij de grote containerterminals, congestie op de Maasvlakte, onvoorspelbare slottijden en gebrek aan capaciteit. Voor veel wegvervoerders betekent dit dat een werkdag eindigt met slechts één of twee containerritten, waar er vroeger meer mogelijk waren. Het gevolg: onbetrouwbare planningen, verlies van productiviteit, hogere kosten, frustratie bij chauffeurs en toenemende onzekerheid in de logistieke keten.

De capaciteit van het wegvervoer staat structureel onder druk en elke verstoring vergroot dat effect. Het moet anders en het kan anders.

TTR laat zien dat er een alternatief is

Met Truck Tijd Reductie (TTR) biedt Joint Corridors Off Road en Erasmus UPT een concreet en actueel antwoord op de problemen in de haven. Deze TTR-tool maakt zichtbaar hoeveel tijd en kosten bedrijven besparen door slim gebruik te maken van de inland terminals tussen de Rotterdamse Maasvlakte en de circa 3.800 bedrijventerreinen in Nederland. De vernieuwde tool maakt pure transport tijdwinst en kostenbesparing door de vrachtwagenheffing (ingang 1 juli 2026) volledig inzichtelijk voor alle bedrijventerreinen in Nederland via de interactieve kaartviewer.

Tijdwinst en kostenbesparing voor meerderheid van Nederlands containertransport

  • Reductie transporttijd naar minuten in plaats van uren
    Geen uren transporttijd met trucks naar de Maasvlakte, maar slechts minuten transporttijd per rit naar een nabijgelegen multimodale overslagterminals in het achterland.
  • Reductie verblijftijd (wachttijd): van uren naar minuten
    Geen 5 tot 8 uur oponthoud bij terminals of knelpunten op de Maasvlakte, maar snelle en vlotte afhandeling bij de terminals in het achterland.
  • Van 1 tot 2 naar 5 tot 15 ritten per dag
    Door wegkilometers te beperken en de afhandeling te versnellen, stijgt de dagelijkse productiviteit van chauffeurs spectaculair.
  • 72% van alle bedrijventerreinen reduceert meer dan 3 uur trucktijd per omloop
    Dit is pure transporttijd van en naar de haven van Rotterdam, zonder tijdverlies door congestie op de weg en in de haven
  • 83% bespaart meer dan 20 euro per omloop
    Door te kiezen voor spoor en binnenvaart wordt per 1 juli 2026 de vrachtwagenheffing bespaard wat direct leidt tot meetbare kostenbesparing.

Waarom juist nu?

De huidige situatie in het containervervoer laat zien dat het systeem zijn grenzen bereikt. Door gerichter gebruik te maken van spoor en binnenvaart kunnen bedrijven:

  1. Directe kosten besparen
    Door minder kilometers over de weg worden minder vrachtwagenheffingskosten betaald.
  2. Productiviteit verbeteren
    Minder trucktijd betekent meer ritten per dag, hogere voorspelbaarheid via meer dan 50 terminals in het achterland, efficiëntere inzet van chauffeurs, planners en magazijnmedewerkers.
  3. Verduurzamen
    Meer goederenvervoer via water en spoor betekent minder CO₂-uitstoot en lagere milieulasten.
  4. Leveringszekerheid vergroten & betere vestigingsvoorwaarden
    Multimodale ketens zijn robuuster en minder gevoelig voor congestie en verstoringen in de haven van Rotterdam

Samen omschakelen van stilstaan naar vooruitgang

Joint Corridors Off-Road helpt bedrijven, bedrijventerreinen en sectororganisaties bij een collectieve overstap naar efficiënt, duurzaam, betrouwbaar en veerkrachtig multimodaal vervoer via weg, water en spoor. Multimodaal vervoer biedt daarmee een directe en toekomstbestendig uitweg voor de huidige druk op het wegvervoer. De oplossing is binnen handbereik.

Bereken uw eigen tijd- en kostenvoordeel via de vernieuwde kaartviewer:
👉 https://go-off-road.nl/trucktijdreductie/

Samen bouwen we aan een concurrerend, duurzaam en veerkrachtig logistiek systeem voor Nederland