Bron: Anita Hestens NT
Wegvervoerder Van der Vlist gaat met speciaal transport op de trein eigen platform ontwikkeld Wegvervoerder Van der Vlist uit Groot-Ammers stapt met een deel van het speciaal transport over naar spoorvervoer, daarvoor zijn speciale platforms ontwikkeld die per spoor meekunnen. De transitie is nodig voor de duurzaamheid stelt het bedrijf, maar een tekort aan chauffeurs speelt ook mee.
De nieuwe intermodale spoordienst is deze week van start gegaan, waarmee dagelijks vanuit Nederland en België naar verschillende terminals in Italië wordt gereden. Duitsland en Scandinavië volgen later dit jaar. Het gaat om het vervoer van onder meer graafmachines, hoogwerkers, landbouwmachines en campers die niet in standaard containers passen.
Managing director Martin van Dam: ‘Al jaren geleden zijn wij gaan kijken of er mogelijkheden zijn op het spoor. Het wordt namelijk steeds lastiger om chauffeurs te vinden die bereid zijn in het weekend te werken in het langeafstandsvervoer. Wij rijden onder meer op Italië, Spanje en Portugal.’
Met een schuin oog werd gekeken naar de mogelijkheden op het spoor. ‘Toen we ons in spoorvervoer gingen verdiepen, bleken de afmetingen van spoorwagons en containers niet overeen te komen. Een wagon is veelal drie meter breed of zelfs breder. Een container is fors smaller. Die extra ruimte, soms wel 60 tot 80 centimeter, wordt niet benut.’
Flatrack-containers
Daar hebben ze zelf een oplossing voor gevonden bij Van der Vlist. ‘Wij zijn platforms voor het spoor gaan ontwikkelen die tot drie meter breed zijn. Het zijn een soort flatrack-containers zonder voor- en achterwand. De te vervoeren machine wordt op de ladingdrager geplaatst die op de trein gaat. Wij hebben onze innovatie laten testen en de treinen kunnen dit aan. Op sommige trajecten is er wel een ontheffing voor nodig.’
Van Dam verwacht tegen het einde van het jaar ‘twintig tot veertig ladingen per week per trein te vervoeren’. Dit betekent niet dat er niets meer per truck wordt getransporteerd. ‘Voor het voor- en natransport blijven we vrachtwagens inzetten. Wij beschikken over zo’n driehonderd eigen trucks, waarvan een deel elektrisch is, en we werken samen met charters die ook nog eens tweehonderd tot driehonderd trucks voor ons inzetten.’
Daarnaast is het een vergroening van de operatie die niet ten koste gaat van de uitvoering bezweert het bedrijf. Het zou een vermindering van 60 tot 75 % CO₂-uitstoot opleveren, maar ‘zonder in te leveren op snelheid of kosten’.