Zelissen Logistics & Services gebruikt sinds twee jaar de binnenvaart voor een klant die containers met auto-onderdelen vanuit China via Rotterdam naar Limburg brengt. Via de Limburg Express, een samenwerking tussen Hutchison Ports Venlo, Barge Terminal Born en Danser Group, worden de deepsea-terminals Rotterdam World Gateway, Hutchison Ports ECT Delta en ECT Euromax vier keer per week met binnenschepen verbonden met de inland terminals in Venlo en Born. Vanaf de Barge Terminal Born brengt Zelissen de containers per vrachtwagen naar zijn 22.000 m² grote warehouse in Susteren enkele kilometers verderop. Daar wordt de kwaliteit van de goederen gecheckt en wordt het doorvervoer naar autofabrikanten in Duitsland en België voorbereid.
Forse CO2-besparing
“Het gaat om zo’n 1.000 containers per jaar die we voorheen met trucks van Rotterdam naar Susteren brachten”, vertelt directeur Nick Zelissen. Binnenvaarttransport past in de duurzaamheidsstrategie van Zelissen, dat volledig gasloze warehouses en ledverlichting met bewegingssensoren heeft en op al zijn locaties afval scheidt. Berekeningen volgens de GLEC-standaard (Global Logistics Emissions Council, bron: Joint Corridors Off-Road) bevestigen het duurzame karakter containervervoer via de vaarweg.
Van Rotterdam naar Susteren is het 228 km varen en 4 km natransport via de weg. Bij binnenvaartvervoer bedraagt de totale CO2-uitstoot per TEU 60 kg. De CO2-uitstoot van direct wegvervoer tussen Rotterdam en Susteren (210 km) bedraagt 200 kg per TEU. De modal shift naar de binnenvaart levert dus een besparing op van 140 kg CO2 per container, om nog maar te zwijgen van het fileleed dat voorkomen wordt door de vrachtwagens van de weg te houden.
Inzicht en flexibiliteit
Het is echter niet Zelissen Logistics & Services BV zelf, maar de Chinese klant die bepaalt welke vervoersmodaliteit tussen Rotterdam en Susteren wordt ingezet. Dit wordt elk jaar opnieuw bekeken. “Prijstechnisch is binnenvaartvervoer op dit moment interessanter voor onze klant. Het voordeel voor ons is dat we exact weten wanneer de containers aankomen als ze eenmaal in Rotterdam op de barge zijn gezet. Dat kun je bij wegvervoer veel minder goed voorspellen. Verder kunnen wij goede afspraken maken met de terminal in Born, waar meestal 10 tot 30 containers tegelijk voor ons aankomen. Als we van een bepaald auto-onderdeel een tekort hebben in ons warehouse kunnen we de container met dat onderdeel als eerste van de terminal halen. Dit houdt ons flexibel. Ook kunnen wij het dagelijkse los-laadverkeer beter aansturen. We zijn zeer tevreden met de dienstverlening van de terminal.”