Meer successen met multimodaal transport
In een wereld waar transport en logistiek de basis van bedrijfsactiviteiten vormen, staat logistiek dienstverlener Zijderlaan stevig aan het roer. Dankzij hun focus op innovatie en efficiëntie is het familiebedrijf inmiddels een gerenommeerde speler. Deze trend weet Zijderlaan onder andere voort te zetten met alternatieve modaliteiten. Leo Lokker, commercieel en operationeel directeur van Zijderlaan, vertelt hoe zij deze werkwijze succesvol ontwikkelen.
Van een duurzame uitdaging naar succes
Logistiek dienstverlener Zijderlaan onderscheidt zich als een logistieke organisatie in de Benelux met ongeveer 220 trekkers en 280 opleggers in hun eigen wagenpark. Voor een bedrijf van deze omvang is verduurzamen een ingewikkelde kwestie. Leo legt uit: “het is niet makkelijk in onze branche: wij transporteren zware ladingen op relatief lange routes en dit is met de huidige alternatieve brandstoffen zoals elektrisch en waterstof nog moeilijk te realiseren. Alhoewel de technieken steeds beter worden, ontbreekt het nog aan de benodigde laad/tank infrastructuur en is er nog veel onduidelijkheid betreffende de operationele kosten van bijvoorbeeld een elektrische of waterstoftruck.” Desalniettemin gaat Zijderlaan die uitdaging graag aan: kwaliteit en duurzaamheid vormen namelijk een belangrijk deel van de kernwaarden van het bedrijf.
En met resultaat, want los van het gebruik van alternatieve (transitie) brandstoffen zoals HVO, zet Zijderlaan ook stappen op het gebied van multimodaal transport, door het gebruik van de zogenaamde groene hart corridor (via OTB). Het gebruik van multimodaal transport via de binnenvaart zorgt voor een mooi aantal voordelen. Leo noemt ze op: “op deze manier maken we goede stappen in het beperken van onze CO₂-uitstoot. Dat is positief voor nu, maar ook ter voorbereiding op de toekomst. Daarnaast komt gebruik maken van de binnenvaart de betrouwbaarheid van ons transport ten goede: we hebben hier niet meer te maken files en zijn minder afhankelijk van de afwikkeling van vrachtwagens op de deepsea terminal.”
De resultaten mogen er zijn, maar Leo kijkt ondertussen verder. “Naarmate multimodaal transport groeit, zullen deze voordelen alleen maar meegroeien. De betrouwbaarheid en planbaarheid worden dan bijvoorbeeld beter. Dit betekent dat ook je kosten voorspelbaarder en efficiënter worden ”
Van mental shift naar modal shift
Leo’s optimisme is aanstekelijk: hij ziet multimodaal transport als een noodzakelijke ontwikkeling om wegvervoer te ontlasten. Daarbij benadrukt hij het belang van een netwerkbenadering: “ga eens goed met je klanten in gesprek over de mogelijkheden en potentiële voordelen die dit oplevert. Neem samen het initiatief; laat het niet alleen van de transporteur afhangen. Het moet een samenspel worden tussen de verlader en de transporteur, waarbij beide een win-win kunnen behalen. De traditionele logistieke patronen worden dus anders; daar moet je beiden de planning en organisatie op afstemmen.”
Maak samen een mental shift om de modal shift te maken, is de conclusie van Leo. “Mijn grootste complimenten voor alle partijen die grote investeringen doen en hun nek uitsteken, zoals Overslag Terminal Bergambacht. Je merkt dat de manier waarop zij werken, enthousiasmeert en dat je – al dan niet op termijn – voordeel kan behalen door een modal shift te maken. Houd als bedrijf die resultaten in gedachten”.
Het is duidelijk dat logistiek dienstverlener Zijderlaan de voordelen van Joint Corridors omarmt als een onderdeel van hun toekomststrategie. Het is niet alleen een overstap naar alternatieve modaliteiten, maar een weg naar een betere, duurzamere, en efficiëntere toekomst voor de logistieke sector. Leo’s boodschap is helder: de tijd voor verandering is nu, en de voordelen zijn tastbaar voor wie durft te innoveren.